Edició 2689

Els Països Catalans al teu abast

Divendres, 05 de desembre del 2025
Edició 2689

Els Països Catalans al teu abast

Divendres, 05 de desembre del 2025

El govern de l’Aragó demostra que l’únic que vol de les pintures de Sixena és espoliar-les i desacreditar el MNAC

La troballa d'unes taques, atribuïdes al pas del temps i a la fragilitat dels frescos, serveix d'excusa per acusar el museu de "desatenció" i urgir encara més el trasllat

|

- Publicitat -

El govern de l’Aragó, sota el control del PP, demostra una vegada més que no coneix límits quan es tracta d’aconseguir el seu objectiu: espoliar i humiliar Catalunya. L’executiu d’Azcón no en té prou amb haver aconseguit que la (in)justícia obligués el Museu Nacional d’Art de Catalunya (MNAC) a retornar al seu lloc original les pintures murals de Sixena adquirides dècades enrere, restaurades i conservades al MNAC; també vol accelerar el procés tant com sigui possible, ignorant els riscos que suposa per a les pintures, i si alguna cosa va malament, culpar el museu català. Així ho demostra la darrera actuació dels tècnics de l’Aragó que inspeccionen el conjunt mural de Sixena conservat al MNAC: els tècnics s’han inventat unes “humitats” a les pintures, en culpen el MNAC, al qual també acusen de tenir una “voluntat d’entorpir” i, per damunt de tot, els serveix d’excusa per a urgir al trasllat dels frescos. El MNAC ha titllat de “falses” les declaracions i ha atribuït les taques a les “vicissituds” del conjunt pictòric al llarg del temps. “Són l’evidencia del seu alt grau de degradació i de la seva extrema fragilitat, fet que desaconsella absolutament el seu moviment”, ha afegit el museu català.

Publicitat

El director general de Cultura del govern aragonès, Pedro Olloqui, va denunciar el dijous en roda de premsa que els tècnics han detectat a través de “l’aixecament fotogràfic exhaustiu” unes “humitats” a la part posterior pintures. “És un element de preocupació que tenim respecte de les tasques de conservació i manteniment que fa el MNAC“, ha assegurat Olloqui, que ha posat de manifest que “una qüestió són les declaracions i l’altra les tasques”. En aquest sentit, ha criticat que l’equip del museu català facis unes declaracions de “màxima preocupació” per la conservació de les pintures, però que aquestes declaracions “no vagin acompanyades de la minuciositat de les tasques que s’haurien de fer”.

Et pot interessar  La jutgessa de l'Aragó torna a fer-ne de les seves: rebutja els recursos de la Generalitat i el MNAC

Olloqui també ha lamentat la “voluntat d’entorpiment” dels “drets culturals dels aragonesos” pel fet que el MNAC situa el debat en la “dificultat” del trasllat quan la qüestió de les suposades humitats és “més greu”. “Hi ha una afecció física sobre els llenços a la part del darrere per les humitats, i això que és més greu no es té en compte, però sí sí que diu que les pintures no es poden traslladar a uns centenars de quilòmetres. L’argument es desmunta”, ha opinat Olloqui.

Per això ha considerat que “la desatenció de les pintures” porta el govern aragonès a “augmentar la urgència del trasllat”, una “desatenció evident que ha de ser corregida”. Per a Olloqui, aquesta correcció no es farà a l’MNAC “perquè és lògic, les pintures són patrimoni no d’institucions catalanes, sinó de tots els aragonesos, i un cop siguin a l’Aragó tindran l’atenció suficient i necessària”.

Publicitat

Opinió

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí