Dijous, 23 de setembre de 2021 - Edició 1155
La República

El Govern construirà sis nous enllaços a la C-32 al Maresme per traslladar el trànsit de l’N-II amb la fi dels peatges

Territori invertirà 120 MEUR en les entrades i en “pacificar” l’antiga via amb un carril bici i l’ampliació de voreres

Avatar
Agències 28/08/2021
El peatge de l'autopista C-32, al seu pas pel Maresme, l'1 d'octubre de 2020 (horitzontal)

La Generalitat invertirà 120 milions d’euros entre 2022 i 2026 amb l’objectiu de traslladar bona part de la mobilitat de l’N-II cap a l’autopista C-32, que a partir d’aquest dimarts quedarà lliure de peatges després de 52 anys. El projecte contempla la construcció de sis nous enllaços amb l’autopista –a Alella/Masnou, la carretera de Teià, Premià de Mar, Cabrils/Vilassar de Mar, Canet de Mar i Calella- i la finalització dels enllaços de Llavaneres i Pineda de Mar. Pel que fa a l’N-II, s’impulsaran actuacions per “pacificar” la via, com ara la incorporació d’un carril bici a la franja litoral o l’ampliació de les voreres. Alhora, Territori preveu un reencaminament del trànsit cap a l’autopista, tot i que no espera problemes de congestió.

Les obres estan pendents d’aprovació, tot i que el Departament de Polítiques Digitals i Territori ja té previst començar a actuar sobre la via a partir de l’1 de setembre, dia en què finalitzen les concessions. Aquell mateix dia, a les 0.00 h, s’aixecaran les barreres de peatges, amb una senyalització de reducció de velocitat a 30 quilòmetres per hora tant a l’accés com a la sortida. Al llarg dels dies següents es procedirà a la demolició de les cabines, unes tasques que s’allargaran durant sis setmanes i que han de permetre habilitar el pas lliure dels tres carrils d’autopista.

 

A partir d’allà, està previst que comenci les operacions de major envergadura. Bona part de les actuacions es concentraran al Baix Maresme, on el volum de vehicles que circulen per l’N-II és més elevat, tot i que també es contemplen projectes a la part septentrional de la comarca.

 

L’actuació més rellevant consistiria a construir sis nous possibles accessos a la C-32, així com completar-ne dos més. Els nous enllaços estarien ubicats a Alella/Masnou, a la carretera de Teià, a Premià de Mar, a Cabrils/Vilassar de Mar, a Canet de Mar i a Calella. Segons la Generalitat, els enllaços de Premià de Mar i de Cabrils/Vilassar serien el que tindrien un major impacte sobre la mobilitat i, per tant, els que tindrien més prioritat. Per altra banda, s’accelerarien els treballs per completar els enllaços a Sant Andreu de Llavaneres i Pineda de Mar.

 

Pel que fa a l’N-II, la Generalitat aposta per una “integració urbana” de la via, que durant els últims anys ha rebut trànsits elevats en tot el seu recorregut malgrat estar limitada per un carril per sentit en molts trams. Territori proposa actuacions com la incorporació d’un carril bici continu i una ampliació de les voreres i els espais de serveis, fet que també comportaria una reducció de la secció viària i una consegüent reducció de la velocitat màxima. També durien a terme millores en les interseccions –la Generalitat proposa la construcció de deu noves possibles rotondes- i obres per millorar la seguretat viària i la integració del transport públic.

 

“Amb això recuperarem el vell objectiu de pacificar l’N-II i fer-la una via urbana més humanitzada i pensada per a tots els municipis”, ha destacat el secretari general de la vicepresidència, Ricard Font, en una atenció als mitjans. Segons Font, les actuacions podran variar en funció de l’evolució del trànsit durant els pròxims mesos, sempre amb el consens dels ajuntaments. “Al final, volem relligar les actuacions a la mobilitat neta”, ha afegit.

 

Previsions de trànsit

 

Segons les últimes dades facilitades per la Generalitat, la C-32 canalitza al voltant de dues terceres parts del trànsit del corredor Maresme, mentre que l’N-II concentra la tercera part restant. Depenent dels punts, els percentatges varien, i en alguns en concret –com és el tram de Sant Susanna-, el volum de vehicles que circulen per l’N-II és superior al de la C-32.

A partir de l’1 de setembre, Territori preveu un increment de tràfic notable de l’N-II cap a la C-32. No obstant això, assegura que no s’esperen problemes de congestió. On més es notarà el canvi serà a l’Alt Maresme, on actualment l’N-II duu més trànsit que la C-32. Amb la fi dels peatges, la Generalitat preveu que la C-32 passi a concentrar el 60% del trànsit del corredor en aquella zona, un percentatge que actualment se situa en el 39%.

 

L’autopista també guanyarà vehicles a la part que va des del Baix Maresme fins a Calella, on l’autopista passarà a canalitzar al 86% del trànsit (abans el 84%). On no s’esperen canvis és a l’àmbit de Mataró, ja que la Variant de Mataró ja és gratuïta.

Al Baix Maresme s’esperen increments de trànsit d’entre el 5% i el 15% a la C-32, sent el tram que passa per Alella el que presentarà el creixement més destacat. La via no arribarà a la saturació, però presentarà una circulació densa, segons les previsions de Territori.

 

A la meitat nord també hi haurà més vehicles al tram de Sant Andreu de Llavaneres –entre un 20% i el 40% més-, ja que el trànsit de l’N-II es carrega a la C-32 abans de la Variant de Mataró. Encara més al nord, els creixements es van diluint, amb variacions del 20% en el tram entre Caldes i Arenys. A l’Alt Maresme, una zona amb trànsit molt baix, també s’esperen creixements al voltant del 20%, sense efectes al nivell de servei de la via.

 

Quant a l’N-II, es calcula que la reducció de trànsit al Baix Maresme serà d’entre el 25% i el 40%. Entre Mataró i Sant Andreu de Llavaneres s’esperen reduccions superiors al 50%, mentre que a l’Alt Maresme la previsió és que el trànsit es redueixi entre un 15% i un 30%, segons el tram.