Durant anys, des de Renfe s’ha negat que el servei de Rodalies de Catalunya és un dels més maltractats i dels que pitjor funciona, tot i ser un dels més sol·licitats; ara, això canvia, perquè la televisió pública catalana ha accedit a les xifres que demostren i retraten el desastrós servei de Rodalies. Es tracta només de les dades referents a les incidències greus detectades entre el mes de gener i setembre d’aquest any, però que descriuen a la perfecció el que fa anys i panys que passa als trens catalans, sota la mirada còmplice dels governs espanyols, que mantenen tant l’espoli fiscal com l’infrafinançament, i s’entesten a engegar grans projectes ferroviaris sense ni tan sols intentar arreglar els trens convencionals que cada dia roben temps i oportunitats als catalans i catalanes.
Segons les dades a les quals ha accedit 3Cat/TV3, en els primers nou mesos d’aquest 2025 van produir-se 922 incidències, gairebé 3 i mitja al dia, amb afectació rellevant en el servei ferroviari, que van causar, de mitjana, retards de més de 100 minuts, 1.984 trens endarrerits, o directament trens cancel·lats (uns 3.054 combois, concretament). Els trens endarrerits han provocat gairebé 270.000 minuts de retard, i prop de 3,4 milions de passatgers s’han vist afectats en el conjunt de línies ferroviàries de Catalunya. Parlant en percentatges, hi ha hagut incidències greus en un 93% dels dies; el servei de Rodalies només ha funcionat correctament i sense cap incidència un total de 20 dies d’aquests nou mesos.
Més de la meitat de les incidències més habituals són causades per la mateixa Adif, l’administració d’infraestructures ferroviàries; es tracta principalment d’avaries a la catenària, als sistemes de senyalització, de comunicació o als canvis d’agulles, que alteren la circulació dels trens. Les incidències per causes alienes a Adif (com ara atropellaments, o robatoris de coure o cable) són les segones més freqüents, mentre que les terceres són les incidències a causa del material rodant, és a dir, els mateixos trens (com ara avaries dels frens, de les portes o l’escalfament dels eixos). Les incidències causades per la mateixa Renfe suposen un 10%, essent-ne la més freqüent que no hi hagi el maquinista a l’inici del servei.


