Edició 2689

Els Països Catalans al teu abast

Divendres, 05 de desembre del 2025
Edició 2689

Els Països Catalans al teu abast

Divendres, 05 de desembre del 2025

El desastre de Rodalies, retratat en xifres: entre gener i setembre, només 20 dies sense incidències

Hi ha hagut incidències greus en un 93% dels dies, i gairebé la meitat són per culpa d'Adif

|

- Publicitat -

Durant anys, des de Renfe s’ha negat que el servei de Rodalies de Catalunya és un dels més maltractats i dels que pitjor funciona, tot i ser un dels més sol·licitats; ara, això canvia, perquè la televisió pública catalana ha accedit a les xifres que demostren i retraten el desastrós servei de Rodalies. Es tracta només de les dades referents a les incidències greus detectades entre el mes de gener i setembre d’aquest any, però que descriuen a la perfecció el que fa anys i panys que passa als trens catalans, sota la mirada còmplice dels governs espanyols, que mantenen tant l’espoli fiscal com l’infrafinançament, i s’entesten a engegar grans projectes ferroviaris sense ni tan sols intentar arreglar els trens convencionals que cada dia roben temps i oportunitats als catalans i catalanes.

Publicitat

Segons les dades a les quals ha accedit 3Cat/TV3, en els primers nou mesos d’aquest 2025 van produir-se 922 incidències, gairebé 3 i mitja al dia, amb afectació rellevant en el servei ferroviari, que van causar, de mitjana, retards de més de 100 minuts, 1.984 trens endarrerits, o directament trens cancel·lats (uns 3.054 combois, concretament). Els trens endarrerits han provocat gairebé 270.000 minuts de retard, i prop de 3,4 milions de passatgers s’han vist afectats en el conjunt de línies ferroviàries de Catalunya. Parlant en percentatges, hi ha hagut incidències greus en un 93% dels dies; el servei de Rodalies només ha funcionat correctament i sense cap incidència un total de 20 dies d’aquests nou mesos.

Més de la meitat de les incidències més habituals són causades per la mateixa Adif, l’administració d’infraestructures ferroviàries; es tracta principalment d’avaries a la catenària, als sistemes de senyalització, de comunicació o als canvis d’agulles, que alteren la circulació dels trens. Les incidències per causes alienes a Adif (com ara atropellaments, o robatoris de coure o cable) són les segones més freqüents, mentre que les terceres són les incidències a causa del material rodant, és a dir, els mateixos trens (com ara avaries dels frens, de les portes o l’escalfament dels eixos). Les incidències causades per la mateixa Renfe suposen un 10%, essent-ne la més freqüent que no hi hagi el maquinista a l’inici del servei.

Et pot interessar  Puente, més preocupat per agilitzar el trajecte Barcelona-Madrid en AVE que en solucionar el caos de Rodalies
Publicitat

Opinió

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí