Edició 2762

Els Països Catalans al teu abast

Dilluns, 16 de febrer del 2026
Edició 2762

Els Països Catalans al teu abast

Dilluns, 16 de febrer del 2026

El CIS s’entesta a situar el PSOE per damunt del PP amb un avantatge de prop de 10 punts

L'estudi sembla no tenir en compte altres enquestes recents que desinflen el PSOE i apuntalen el PP i Vox

|

- Publicitat -

El baròmetre del Centre d’Investigacions Sociològiques (CIS) del mes de febrer, el primer després dels accidents ferroviaris mortals a Adamuz i Gelida, s’entesta a apuntalar el PSOE i situar-lo com a guanyador indiscutible de les pròximes eleccions, amb un avantatge de prop de 10 punts sobre el PP, que es mantindria com a segona força malgrat perdre suports, seguit òbviament de l’extrema dreta de Vox, que se situa en tercer lloc i guanya 1,2 punts respecte a fa un mes.  Els resultats de l’enquesta del CIS, tanmateix, xoquen considerablement amb les dues enquestes que el passat dijous publicaven els mitjans espanyolistes d”El Español’ i ‘La Razón’, segons les quals el PP guanyaria les pròximes eleccions i Vox doblaria els resultats del 2023, mentre que el PSOE podria perdre una vintena d’escons, igual que Sumar, i no assolirien el nombre mínim d’escons per a governar, ni tan sols amb el suport dela resta de partits d’esquerres.

Publicitat

El CIS, però, ignora aquestes opinions i assenyala que el PSOE s’enduria el 32,6% dels vots, 9,7 punts més que el PP, que aplegaria el 22’9% dels vots, una dècima menys que fa un mes. L’extrema dreta de Vox continua menjant-se el pastís de la dreta espanyolista i, amb el 18,9% d’intenció de vot, guanya 1,2 punts més que fa un mes. Sumar (7%) perd dues dècimes, mentre que Podem (3,9%) en guanya quatre. ERC es manté com a cinquena força amb el 2,5% dels vots a tot l’Estat, però perd una dècima, mentre que el partit de Carles Puigdemont, Junts per Catalunya, en guanya dues i assoleix l’1,2% d’intenció de vot. L’altra formació d’extrema dreta espanyolista, Se Acabó la Fiesta es queda amb el 2,4% de les paperetes, sis dècimes més que a l’anterior sondeig.

Tanmateix, les enquestes publicades a El Español i La Razón, tot i pressuposar-se ja esbiaixades, dibuixen un panorama molt diferent pel que fa a la configuració política de la pròxima legislatura. D’una banda, l’enquesta publicada a El Español (elaborada per SocioMétrica) atorga al PP de Feijóo 140 escons (el 32,1% de la intenció de vot), mentre que situa Vox com a tercera força amb un creixement sense precedents fins als 66 escons i un 18,4 % del vot; el PSOE, si bé es manté com a segona força, experimenta una forta patacada fins als 98 escons i el 25% del vot. L’estudi elaborat per NC Report i publicat a La Razón tampoc no presenta un escenari massa diferent: el PP assoliria una forquilla d’entre 142 i 144 escons per al PP amb un 33,1 % del vot; el PSOE en tindria una d’entre 100 i 102 escons amb un 25,9% del vot, i Vox assoliria el 18,1% dels vots i una forquilla d’entre 64 i 66 diputats.

Publicitat

Opinió

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí