Edició 2110

Els Països Catalans al teu abast

Diumenge, 05 de maig del 2024
Edició 2110

Els Països Catalans al teu abast

Diumenge, 05 de maig del 2024

Educació diu que hi havia una “divergència” en la interpretació de la mostra de PISA

El director general d'Innovació envia un missatge de "confiança" en el sistema tot i que admet que no es pot ser "cofoi"

|

- Publicitat -

El director general d’Innovació, Investigació i Cultura Digital del Departament d’Educació, Joan Cuevas, ha explicat que el canvi en els missatges enviats pel Departament respecte als resultats de PISA és perquè “bàsicament hi havia una divergència en la interpretació de la mostra”. Segons ha dit a Rac1, dimecres ja es va donar “una nota clara” i ara toca “focalitzar bé” les causes i punts de millora del sistema educatiu. Cuevas ha explicat que no només es tracta d’abocar més recursos, sinó també dissenyar “bones polítiques”. Per exemple, veu marge de millora en la tutorització de l’alumnat amb més dificultats i fa autocrítica amb l’acollida de docents als centres: “Sabem que no és suficientment bona”.

 

Publicitat

El director general ha volgut enviar un missatge de “confiança” en el sistema educatiu català, tot i que ha admès que tampoc no poden ser cofois. Malgrat els mals resultats de PISA, ha assenyalat que les darreres proves competencials fetes a tots els centres ja indiquen que comença a haver-hi “una reversió”, per exemple, en matemàtiques o ciències. Respecte al català i el castellà, en canvi, ha dit que encara hi ha “molta feina a fer”.

 

A banda, ha destacat la millora de les xifres sobre el fracàs escolar, que s’ha reduït a Catalunya en els últims anys, i ha indicat que també s’està treballant per reduir la segregació escolar als centres, ja que tenir un centre amb molta població vulnerable “té un impacte negatiu directe”. “El que s’està fent a Catalunya és detectar l’alumnat vulnerable abans de fer la matriculació i se l’acompanya per distribuir-lo a tots els centres educatius”, ha explicat. Amb tot, ha reconegut que els esforços no tenen un impacte “ràpid” en els resultats.

 

Sobre el treball per projectes, Cuevas ha matisat que l’educació competencial “no és només el treball per projectes”, i ha afegit que el que diu la recerca és que “no és un gran avenç” però sí que dona “resultats mitjos” sempre que s’apliqui amb condicions específiques. En aquest punt, ha reconegut que cal millorar, per exemple, els recursos d’acompanyament als docents.

 

Mòbils només a l’aula si està justificat

 

Preguntat per la possible prohibició de mòbils a les escoles, Cuevas ha destacat que el paper del Govern ha de ser “acompanyar els centres” per fer una regulació per tal que els mòbils només s’utilitzin a classe “si està justificat”. En la resta de casos, ha afegit, s’ha de prohibir, però s’ha de fer “amb la legitimitat amb cada centre”. “És important aterrar la prohibició i modular-la en cadascuna de les realitats de cada centre”, ha conclòs.

Sobre l’ús de pantalles a les aules, ha defensat que el pla digital d’Educació va en la línia del que diu l’evidència. Així, els ordinadors i les pantalles no s’incorporen fins a 5è de primària.

 

Avaluació sobre l’impacte dels horaris

 

D’altra banda, en una entrevista al diari ‘Ara’, Cuevas afirma que el canvi en els horaris, amb la introducció de la jornada intensiva als instituts, “té impacte en els resultats educatius. “És un dels debats que hauríem d’afrontar amb serenor, seguint l’exemple del pacte contra la segregació”, assenyala. En aquest sentit, afegeix que el compromís de la conselleria és encarregar-ne una avaluació i, a partir d’aquí, fer una proposta que “intenti resoldre el màxim de preocupacions de totes les parts, també dels docents”.

Publicitat

Opinió

Minut a Minut