Edició 2100

Els Països Catalans al teu abast

Dijous, 25 de abril del 2024
Edició 2100

Els Països Catalans al teu abast

Dijous, 25 de abril del 2024

A partir d’avui els trens de Renfe ja no podran creuar la frontera amb França

|

- Publicitat -

Renfe i SNCF ofereixen aquest dissabte els darrers viatges en alta velocitat operats conjuntament entre Barcelona i França després de nou anys. Això implicarà que a partir d’aquest dilluns, SNCF exploti en solitari el trajecte entre Barcelona i Paris mentre que els trens de Renfe no podran creuar la frontera cap a la capital francesa, Lió i Marsella, com fins ara, en no disposar dels certificats de seguretat per part de França. Es dona la circumstància que si bé les dues empreses han treballat plegades en aquest servei transfronterer al mateix temps són competidores des del maig de l’any passat en el corredor Barcelona-Madrid i més recentment entre Madrid i València ja que SNCF opera sota la marca Ouigo.

Des del desembre el 2013, Elipsos, sota la marca Renfe-SNCF en Cooperació, ha transportat més de 5,5 milions de viatgers entre la capital catalana i Lió i Paris, i entre Madrid i Marsella via Barcelona.

Publicitat

El febrer passat, la companyia francesa va anunciar la intenció de trencar unilateralment la societat mixta Elipsos, formada al 50% per les dues operadores. Renfe va deixar clar que es tractava d’una decisió “unilateral” d’SNCF i recorda que es va produir un cop ja havia “consolidat” el seu servei a l’Estat mentre l’operadora espanyola encara no ha pogut fer el mateix a França.

Les dues empreses treballaven conjuntament en l’alta velocitat des del desembre de fa nou anys i l’acord expirava a finals d’aquest any, tot i que a la tardor del 2021 s’entreveia una pròrroga. Uns mesos més tard i en declaracions al diari ‘Les Echos’, SNCF va argumentar que no volia “seguir perdent diners”, sobretot després de la caiguda de la demanda per la pandèmia com a conseqüència de les restriccions en la mobilitat internacional.

En canvi, Renfe assegura que les dues companyies estaven en condicions d’aconseguir un equilibri financer després de l’impacte de la covid i, fins i tot, d’estudiar l’explotació de nous trànsits internacionals.

 

Renfe aspira a una “reciprocitat desitjable” amb França

El fet que els combois de la companyia espanyola s’hagin d’aturar a Vilafant respon a la falta del certificat de seguretat perquè els trens de Renfe puguin circular per França en solitari. De fet, l’operador presidit per Isaías Taboas disposa d’unes quantes unitats compatibles amb els sistemes de tensió elèctrica i comunicacions del país gal i que són les mateixes amb les quals ha estat enllaçant Barcelona amb Lió i Madrid amb Marsella (amb parada a Sants).

Per això, segons han explicat fonts de Renfe a l’ACN, es demana una “reciprocitat desitjable” en un context de liberalització de l’alta velocitat arreu d’Europa en el transport de viatgers. Un cop obtingui el certificat de seguretat, la companyia calcula que podria començar a explotar els serveis en el termini de quatre o cinc mesos com a mínim ja que caldrà formar el personal. De moment, ja està treballant en la incorporació progressiva dels maquinistes i de la resta de treballadors, com l’estructura comercial, operativa i de gestió, i en la confirmació dels solcs fins a Lió i Marsella.

Un cas a part és la connexió amb Paris, ja que, segons Renfe, les autoritats franceses “mai han homologat” els seus trens malgrat ser del fabricant francès Alstom. “En continuem tenint interès”, insisteixen fonts de l’operadora espanyola.

 

Renfe cobrirà les freqüències d’SNCF entre Barcelona i Figueres

Incialment, la manca de connexió entre Barcelona amb Paris, Lió i Marsella a través de la societat mixta també passava a afectar indirectament els viatgers Avant del corredor Barcelona-Figueres. Renfe, però, ja va anunciar fa uns dies que mantindria les freqüències que oferia Renfe-SNCF.

En paral·lel, l’operadora també va informar que incrementaria un 15% les places respecte les que hi havia el 2019 -abans de la pandèmia- i que s’arribaria fins a les 42.500 setmanals.

Publicitat

Opinió

Minut a Minut