Molts ciutadans i ciutadanes es queixen que, quan demanen en català un cafè o qualsevol altra cosa, la majoria dels treballadors no els entenen. I és que, segons l’enquesta d’Activitat del Sector Comercial de Barcelona elaborada per l’Ajuntament, la meitat dels treballadors de bars de Barcelona no parlen català, concretament, un 52,4%. Per contra, els treballadors i treballadores de les botigues petites i el comerç de barri, concretament un 76,5%, sí que parlen català, i un 89,7% assegura entendre’l tot i que no parlar-lo.
L’enquesta, a les dades de la qual ha accedit ‘El Periódico’, constata la situació d’emergència lingüística que viu el català al sector comercial i de restauració, en els quals el percentatge de treballadors catalanoparlants mai havia estat tan baix com l’és actualment. Un percentatge que s’explica, sobretot, per la vida dels comerços i negocis, que se situa en una mitjana d’11,6 anys, i per l’alta rotació de les plantilles de treballadors; a més, també cal tenir en compte que el 34% dels restauradors i el 53% dels empleats tenen nacionalitat estrangera. Així i tot, el 81% dels restauradors enquestats assegura tenir un gran volum de clientela catalanoparlant, de manera que només queda preguntar-se: per què no es respecten els drets lingüístics dels clients?
Pel que fa al comerç de barri, la vida dels negocis del qual també se situa en els 11,6 anys, els comerciants estrangers representen un 25%, i els treballadors estrangers d’aquests comerços sumen un 30%. Aquest sector demostra tenir més estima pel català, ja que un 76,5% dels treballadors assegura parlar la llengua catalana, i un 89,7% pot entendre-la tot i que no parlar-la. No obstant això, el sector ha reduït dràsticament la presència del català als seus cartells en els últims dos anys; actualment, el 65,4% dels cartells de comerços són en català, vuit punts menys que el 2022, però tres més que el 2019.


