Dijous, 29 d'octubre de 2020 - Edició 826
La República

Dalí arriba a Dallas

El Meadows Museum (Dallas, Texas) inaugura una exposició amb una vintena de dalís de petit format que es podrà veure des del 9 de setembre fins al 9 de desembre. […]

Redacció
Redacció 07/09/2018
Carretó fantasma (1933) © Salvador Dalí, Fundació Gala-Salvador Dalí, Figueres, VEGAP, 2018

El Meadows Museum (Dallas, Texas) inaugura una exposició amb una vintena de dalís de petit format que es podrà veure des del 9 de setembre fins al 9 de desembre. La mostra, comissariada per Mark Roglán, director d’aquell museu, i Shelly Stewart DeMaria, conservadora, compta amb la participació de la Fundació Dalí.

És la primera vegada que una exposició posa el focus en les obres de petit format que Salvador Dalí va pintar a partir de la seva admiració per Johannes Vermeer i els pintors de l’escola flamenca. Amb el títol Dalí: Poetics of the Small, 1929-1936, aplega una vintena de peces provinents del fons propi del Meadows Museum així com de les col·leccions de la Fundació Dalí, el Metropolitan Museum of Art, el Dalí Museum de Florida, entre d’altres.

Aquesta exposició va néixer arran de l’adquisició, l’any 2014, de l’obra L’homme poisson de 1930 de Salvador Dalí per part del Meadows Museum. L’oli va despertar molta curiositat pel seu format reduït i va provocar un estudi tècnic entorn a peces de petites dimensions i específicament del període comprès entre els anys 1929 i 1936. L’exposició se centra en una vintena d’elles i s’acompanya de l’estudi tècnic de nou olis sobre tela, de procedències diverses.

La Fundació Dalí hi participa amb el préstec de l’obra Carretó fantasma, amb una conferència al novembre a càrrec d’Irene Civil, cap de Conservació i Restauració, i amb l’aportació d’informació tècnica per completar l’estudi de nou obres que ha dut a terme Claire Barry, cap de conservació del Kimbell Art Museum. La informació facilitada a l’exposició consta de radiografies, reflectografies infrarojos i macrofotografies digitals de l’oli sobre fusta Carretó fantasma (1933). Aquest estudi segueix una de les línies de recerca de la Fundació que consisteix en la inspecció de les obres a través de diferents llums i tècniques de laboratori per a les quals compten amb la col·laboració d’organismes externs. Alguns dels resultats d’aquests estudis ja s’han pogut veure en exposicions recents com Dalí. Il sogno del Classico, a Pisa, que se centrava en obra de la darrera època, o Dalí/Duchamp que va ser acollida a la Royal Academy de Londres i al Dalí Museum de Florida. Les anàlisis comparatives ajuden a entendre el mètode de treball de l’artista, els materials i tècniques emprats, permeten documentar i catalogar l’obra daliniana i contribueixen a oferir un millor servei d’autenticació al món del col·leccionisme.

Dalí i els Estats Units, una relació difícil

L’últim mes ha estat marcat per la denúncia de la Fundació Dalí per l’exposició de l’obra del geni de l’Empordà a Califòrnia. La institució va presentar la demanda als Estats Units a juliol contra Dali17, l’espai on Dimitry Piterman (expresident del Deportivo Alavés) exposa la seva col·lecció particular que compta amb algunes obres de l’artista (sobretot, gràfiques) i pel qual durant el primer any d’obertura hi van passar més de 50.000 visitants, segons la premsa nord-americana.

 

Relacionats