Edició 2748

Els Països Catalans al teu abast

Dilluns, 02 de febrer del 2026
Edició 2748

Els Països Catalans al teu abast

Dilluns, 02 de febrer del 2026

Creadors de contingut i ‘streamers’ reivindiquen la importància de jugar en català: “Si un ‘GTA’ tingués doblatge, seria bèstia”

Perfils catalans i valencians de divulgació de videojocs coincideixen que una aposta més valenta pel català faria "molt bé per la llengua"

|

- Publicitat -

Fa anys, el català amb prou feines era residual en l’àmbit de la creació de contingut sobre videojocs o les emissions en directe (‘streaming’) també de videojocs. Aquesta situació, afortunadament, s’ha anat revertint amb el temps, i actualment cada vegada són més els creadors de contingut de videojocs que opten per l’ús del català en els seus espais digitals. L’ACN ha parlat amb alguns d’ells i tots  coincideixen que el sector passa per un bon moment; tanmateix, també creuen que una aposta més valenta pel català faria “molt bé per la llengua”. “Si un ‘Gran Theft Auto’ (GTA) tingués doblatge, seria bèstia” assegura el creador de contingut Gerard Cruset.

Publicitat

L’ACN s’ha entrevistat amb els creadors de contingut Norman López (a internet, LopezNorman44), la Susana Pérez (Simmer Valenciana), que s’han fet un lloc a internet amb els seus respectius projectes gràcies a un públic “molt fidel”; també amb en Gerard Cruset, qui ha passat de crear contingut a capitanejar una proposta com el Good Game Generation, centrat a fer activitats lúdiques per promoure un ús conscient dels videojocs. Tots tres reconeixen que tant l’oferta de videojocs en català com la possibilitat de trobar referents catalanoparlants en aquest sector ha anat a l’alça, però lamenten que encara queda molta feina per fer.

La Simmer reconeix que sent una “responsabilitat” com a figura pública i subratlla la importància de “continuar picant pedra”: “A mi m’han dit de fer campanyes en castellà, i també m’han insinuat que podria créixer més, però no ho vull fer, perquè no em sento còmoda”, insisteix. També considera que els grans estudis de la indústria s’han de començar a “creure” que es tracta d’una llengua “vàlida” pels seus projectes i que hi ha una gran comunitat de jugadors que se’n beneficiaria. “Al final estem parlant d’activisme per part seva i també nostra a l’hora de comprar per donar suport a aquella persona que ha cregut que el seu projecte ha d’estar en la seva llengua”, assenyala, deixant clar que a Catalunya els jocs haurien de sortir directament en anglès, castellà i català.

Et pot interessar  La Viquipèdia celebra el seu 25è aniversari amb el millor regal: estar entre les vint primeres en nombre d'articles

Per López, si bé és veritat que el “panorama ha canviat”, sobretot pel que fa a la professionalització, amb un públic “molt proper i fidel”, encara falten un gran nombre de videojocs traduïts. “Molta gent juga de forma més casual i quan es compra un joc no busca si està traduït al català”, lamenta. Un exemple és el ‘Minecraft‘. “Estem parlant del joc més jugat de la història, cosa que mostra que ens cal més consciència lingüística entorn del videojoc“, reivindica. De fet, el creador de contingut considera que hi ha títols que podrien fer “molt bé” per la llengua com per exemple, el denominat ‘FIFA’. “S’està intentant que les grans desenvolupadores treguin videojocs traduïts al català, però no tinc massa clar el que pensen elles sobre això”, reconeix, tot i això afegeix que aquest fet podria provocar que tot l’ecosistema passi a acceptar el català com una llengua important a l’entorn digital.

Precisament Cruset, recorda que part de la dificultat rau en com de “complicat” és aquest ecosistema que, sovint, es caracteritza també per ser “molt competitiu”. “Hi ha molta demanda, molta gent que s’hi vol posar i molts projectes que viuen d’il·lusió”, detalla. “Per desgràcia a les xarxes i als videojocs hem normalitzat que el català no sigui tan normal i que aparegui de forma esporàdica”, relata. Per això, en la línia de López creu que un pas decisiu seria poder disposar d’un videojoc esperat en català, com per exemple el ‘GTA’, sigles del ‘Gran Theft Auto’, que sortirà el pròxim any 2026. “Seria una barbaritat”, afirma, “però el problema és que no sé si voldrien fer una cosa així”.

 

Publicitat

Opinió

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí