Dissabte, 6 de juny de 2020 - Edició 681
La República

Capitalisme salvatge a l’empresa que gestiona el tramvia de Barcelona

Dupliquen el deute de la companyia mitjançant un préstec destinat a pagar 73 milions en dividends als socis privats

Redacció
Redacció 09/12/2019

Capitalisme salvatge, endeutar-se per cobrar les inversions fetes i augmentar els beneficis

En ple debat tarifari, el diari Ara explica en exclusiva un escàndol financer inexplicable en una societat avançada. El Grup Tram que gestiona el tramvia a Barcelona està controlar en un 80% per tres empreses privades que han pres una decisió especulativa i de repartiment de beneficis a costa de doblar l’endeutament de la companyia.

Felip Puig que demana que JuntsxCat s’abstingui presideix l’empresa TRAM des del 2017

90 milions d’euros a repartir-se entre els accionistes, 72 dels quals aniran a les tres empreses privades accionistes, Globalvia (una empresa dedicada a la gestió d’infraestructures i controlada per tres fons de pensions), Marfina (societat de l’empresa familiar catalana Moventia) i Alstom (fabricant de combois, entre els quals els del Tram barceloní). Les xifres són un veritable escàndol del capitalisme més salvatge, amb aquest repartiment de dividends a costa de duplicar l’endeutament, les tres companyies recuperen de cop les inversions fetes en el seu dia.

Repartir-se beneficis milionaris de manera artificial i preparar-se per futur concurs del tramvia de la Diagonal

Si el que explica el diari ARA es veritat, faria necessària una actuació d’urgència de la Generalitat i l’Ajuntament de Barcelona per evitar-la, una possible denuncia preventiva a la fiscalia seria recomanable. No seria res d’estrany que la jugada de capitalisme salvatge és fes en perspectiva de guanyar fortalesa per concursar a l’adjudicació del tramvia de la Diagonal, i augmentar els beneficis milionaris durant més anys. Actualment la concessió del TRAM finalitza el 2032.

Una de cada quatre euros que factura el TRAM es converteix en benefici, una alta rendibilitat, una concessió sense riscos

Les dades són espectaculars i mostren la desídia de els administracions públiques, privatitzar el transport públic encareix brutalment el seu cost, amb l’operació de duplicar l’endeutament els usuraris acabaran pagant més car els bitllets del TRAM

La Generalitat de Catalunya i l’Ajuntament de Barcelona pensen fer alguna cosa

Està clar i confirmat que amb una bona gestió pública les tarifes dels transport públic podrien ser molt més raonables, seguir privatitzant a costa dels grans beneficis de les empreses privades no afavoreix la lluita contra el canvi climàtic. Les administracions públiques no poden estar callades, tenen mecanismes per evitar aquest escàndol de capitalisme salvatge que afecta a les classes populars. Si miren cap a un altres costat seran còmplices d’un engany considerable

Relacionats