Edició 2689

Els Països Catalans al teu abast

Divendres, 05 de desembre del 2025
Edició 2689

Els Països Catalans al teu abast

Divendres, 05 de desembre del 2025

Ampliació fraudulenta de l’aeroport per la via lenta

AENA seguirà gestionant l’aeroport i no preveu cap gestió per part de la Generalitat de Catalunya

|

- Publicitat -

El pròxim DORA inclou 1.000 milions per a l’ampliació, amb la resta de les inversions a partir del 2032

Publicitat

Aena preveu un “procés llarg” per ampliar l’aeroport Josep Tarradellas Barcelona-el Prat i admet que el “gruix” de les inversions aniran més enllà del DORA III del 2027-2031. El president espanyol, Pedro Sánchez, va anunciar aquest dijous que Aena invertirà uns 13.000 milions d’euros en aquest període, dels quals 3.000 aniran a Barcelona. Malgrat això, d’aquests diners, només 1.000 milions estaran destinats directament a l’ampliació del Prat, segons confirmen fonts d’Aena, mentre que la resta seran per a altres actuacions. Gran part dels 3.200 milions de l’ampliació s’hauran d’incloure en el DORA IV, entre el 2032-36.

En el període actual, caldrà aprovar el Pla Director i adquirir els terrenys necessaris per fer les mesures compensatòries previstes per a l’ampliació, així com per tancar els expedients oberts a Brussel·les.

En el moment en què es van anunciar els plans del Govern per ampliar l’aeroport del Prat, es va plantejar una inversió de 3.200 milions d’euros, una xifra global que des d’Aena recorden que anirà desplegada en dos DORA, l’anunciat aquest dijous i el vinent.

Així, hi haurà 1.000 milions d’euros pel DORA III, i els 2.200 milions restants previsiblement s’inclouran en el DORA IV.

En tot cas, a més de les inversions per a promoure l’ampliació, Aena també preveu altres inversions pels pròxims anys, com per exemple el nou carrer de sortida ràpida a una pista, no contemplada com a part de l’ampliació, i que anirà inclòs en el DORA III.

Per això les inversions previstes per al període 2027-2031, que encara no tenen xifra concreta per a Barcelona perquè dependrà de com es tanquin els diversos projectes, seran d’aproximadament uns 3.000 milions dels gairebé 13.000 globals anunciats.

Et pot interessar  La CUP acusa Illa de "flirtejar amb el negacionisme climàtic" i reitera que Catalunya "ni demana ni necessita" l'ampliació de l'aeroport

Projectes

Dins del quinquenni 2027-2031, Aena preveu iniciar algunes primeres intervencions significatives al Prat, principalment per assolir la capacitat del camp de vol de 90 operacions/hora i adaptar la capacitat del costat terra. “Aquesta visió de futur no només respon a una necessitat tècnica, sinó també a una decisió estratègica de país, pensada per a les pròximes dècades, que permetria a Catalunya desplegar tot el seu potencial en un món cada vegada més interconnectat”, defensen des de la companyia estatal.

Més enllà d’això, es preveu aplicar actuacions per reconfigurar les terminals T1 i T2, amb actuacions de millora en aquesta darrera, i als seus aparcaments associats, així com actuacions a la pista 06R/24L; sortida ràpida a la pista 02/20; ampliació de la pista i del satèl·lit.

Les inversions regulades es debatran a proposta d’Aena en el procés de consultes preceptiu amb les companyies aèries, un procediment regulat per llei.

També es presentarà al Comitè de Coordinació Aeroportuària de cada regió, integrat per representants d’administracions d’àmbit estatal i local, i dels sectors econòmic i social. Finalitzat el procés de consultes, la proposta d’inversions s’integrarà al DORA 2027-2031 per continuar la seva tramitació fins a l’aprovació definitiva del Consell de Ministres, que hauria de tancar-se abans de l’any vinent, segons va anunciar aquest dijous el ministre de Transports, Óscar Puente.

Publicitat

Opinió

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí