Edició 2100

Els Països Catalans al teu abast

Dijous, 25 de abril del 2024
Edició 2100

Els Països Catalans al teu abast

Dijous, 25 de abril del 2024

173 peces del Museu del Prado viatjaran a CaixaForum Barcelona en una exposició dedicada al retrat del segle XIX

|

- Publicitat -

CaixaForum Barcelona, en col·laboració amb el Museu del Prado, dediquen una exposició al retrat del segle XIX, la seva època més significativa. Oberta fins el 4 de juny, compta amb un total de 173 peces dels fons de la pinacoteca estatal. La mostra exposa artistes com Goya, Sorolla, Fortuny o Madrazo, entre altres i defuig de l’ordre cronològic.

Els visitants podran endinsar-se en la transformació de la imatge pública de les persones durant aquesta etapa a través de sis àmbits temàtics: la descoberta de la imatge, retrats i autoretrats d’artistes, la imatge de la mort, l’artista al seu estudi, la imatge del poder, identitats i imatges d’escriptors, músics i actors. Aquesta exposició és la cinquena organitzada entre les dues institucions.

Publicitat

El cap de Conservació de Pintura del Segle XIX del Museu del Prado i comissari de l’exposició, Javier Barón, ha explicat, en declaracions a l’ACN, que a l’art el gènere que es presta més mostrar l’individualisme és el retrat. La mostra exposa set obres de Goya, tres de Sorolla i dues de Rosales, entre altres artistes, i està dividit en tres itineraris que permeten al visitant tenir tres lectures diferents del recorregut: les tècniques artístiques, la societat del segle XIX i la indumentària.

Les sales, dividides en sis àmbits temàtics, mostren la transformació de la imatge pública de l’època. La primera d’elles, sota el nom ‘La imatge del poder’, retrata com el segle XIX es va convertir en el període de protagonisme de reis, ministres i altres personatges públics. Hi destaquen dos estudis preparatoris de Francisco de Goya i una escultura de l’escultor Antoni Solà.

El segon espai, ‘La descoberta de la infància’, plasma com la representació dels infants va rebre una especial rellevància durant la il·lustració i el Romanticisme. En aquesta secció s’hi pot apreciar un oli d’Agustí Esteve, considerat el seu millor retrat infantil, i la pintura ‘Els infants de la família Lara’ de José Roldán y Martínez, entre altres.

L’àmbit següent, ‘Identitats’, posa l’accent en les dones del segle XIX, però també en els homes. Ressalta el retrat aristòcrata ‘Saturnina Canaleta’ de Federico de Madrazo i sobresurten les obres per part d’artistes femenines com Eva Aggerholm, Carlota Rosales Martínez de Pedrosa i Nelly Harvey.

Un dels àmbits més singulars d’aquesta exposició és l’espai dedicat a ‘La imatge de la mort’, atès a l’interès que va despertar aquest tema al segle XIX. En ell s’hi destaquen dibuixos a llapis de Luisa Kuntz.

‘Retrats i autoretrats d’artistes’ acull un autoretrat pintat pel mateix Francisco de Goya. Es pot trobar altre cop la fisonomia del pintor a “Effigies amicorum. Imatges d’escriptors, músics i actors” que entre altres escultures, Marià Benlliure li ret homenatge amb el bust conegut entre el públic per ser l’origen de l’estatueta que reben els guardonats del cinema espanyol. Aquesta peça és el primer cop que viatja del Prado a Barcelona.

L’últim àmbit que presenta ‘XIX. El Segle del Retrat’ porta el nom de ‘L’artista a l’estudi’ i aporta un conjunt de representacions de pintors a l’interior dels seus espais de creació. Com ‘Fantasia sobre Faust’ de Marià Fortuny o ‘Interior de l’estudi de Muñoz Degrain’ pintat per Francesc Domingo Marquès.

Publicitat

Opinió

Minut a Minut