ACN Barcelona – Ustec ha assegurat que des de l’1 de gener el 31% de les substitucions de docents no han estat cobertes. En un comunicat, ha afegit que la xifra puja al 46% a secundària. Segons un informe elaborat pel sindicat, es va arribar a 431 places sense adjudicar el 8 de setembre i qualsevol dia de nomenaments del primer trimestre la xifra es va situar per sobre de les 200 places no cobertes, a més de les vacants per a les que no es troba personal. Per tant, ha dit que un dia qualsevol hi havia entre 400 i 600 places no cobertes. Fonts d’Educació han apuntat que es poden situar sobre el 30% els nomenaments que queden sense cobrir -32% dilluns passat- però han defensat que des del curs passat s’estan aplicant mesures per fer front a la situació.
Per a secundària, l’informe d’Ustec, assegura que la mitjana de no cobertura es va situar entre el 60 i el 70% de les substitucions durant el primer trimestre d’aquest curs. Es va arribar al 76,6% de no cobertura el 9 d’octubre i al 72,3% el 23 de novembre.
El sindicat ha alertat que aquesta situació afecta molt negativament la qualitat educativa, ja que ha assegurat que l’alumnat “passa hores sense poder fer activitats lectives”. D’altra banda, ha valorat que les mesures proposades per l’administració són “pedaços”.
Les especialitats més afectades són informàtica, tecnologia, matemàtiques i llengua catalana i literatura. En casos com informàtica, el percentatge de no cobertura de substitucions “és pràcticament del 100%”. A secundària també destaquen cultura clàssica o llengua castellana i literatura o biologia i geologia.
Pel que fa a la formació professional, ha assegurat que tot i tenir un nombre menor de places totals, la no cobertura també se situa entre el 90 i el 100%.
Segon el sindicat, entre les causes de la manca de docents hi ha el “desprestigi” de la funció docent i el deteriorament de les condicions laborals. També ha apuntat a la pèrdua de poder adquisitiu “constant” en la darrera dècada. En aquest sentit, ha assegurat que els treballadors de l’educació pública han perdut més d’una cinquena part del sou des del 2009. Ha afegit la manca de pressupost per afrontar una situació social “cada cop més problemàtica” i les dificultats per desplegar una veritable educació inclusiva.
Una altra de les causes que apunten són les “males condicions” del personal de la borsa de substitucions perquè acceptar una feina sovint implica renunciar-ne a d’altres i sense garantia de continuïtat. A més, no reben indemnització quan s’acaba el contracte.
Davant de tot això, USTEC ha proposat millores salarials per recuperar el poder adquisitiu, garantir contractacions de durada anual i un pla d’estabilitat perquè els interins amb experiència no es quedin sense feina. També ha reclamat la gratuïtat i oferta suficient del màster de secundària. A més, ha insistit en la necessitat de derogar els decrets de plantilles, direccions i autonomia.
Des d’Educació han recordat que cal tenir en compte que la plantilla docent activa supera els 90.000 treballadors i, per tant, hi ha molta més estabilitat després dels processos fets. A més, han afirmat que s’apliquen mesures per pal·liar la situació com habilitacions temporals de diferents titulacions per impartir especialitats on manca gent, un complement de major dedicació lectiva voluntària a informàtica i català, professorat de reforç d’altres especialitats o mesures de reorganització interna dels centres, entre d’altres.
La consellera d’Educació, Anna Simó, va informar la setmana passada al Parlament que dimecres passat hi havia 22 vacants no cobertes de professorat de secundària i 418 substitucions de curta durada pendents a tot Catalunya.
Per últim, Ustec ha creat una eina per poder fer un seguiment diari de la situació de les vacants no cobertes.


