Edició 2700

Els Països Catalans al teu abast

Dimarts, 16 de desembre del 2025
Edició 2700

Els Països Catalans al teu abast

Dimarts, 16 de desembre del 2025

Territori aprova el projecte de traçat per a la transformació de la C-16 entre Berga i Bagà

|

- Publicitat -

ACN Berga – El Departament de Territori, Habitatge i Transició Ecològica ha aprovat el projecte de traçat per a la transformació de l’Eix del Llobregat (C-16) entre Berga i Bagà. Les obres afectaran un tram de 20,7 quilòmetres que actualment és, principalment, d’un carril per sentit. Segons aquest projecte, però, el tram entre Berga i Cercs es desdoblarà, passant a dos carrils per sentit, mentre que entre Cercs i Bagà s’implantarà un tercer carril reversible amb un sistema pioner de barrera mòbil. La inversió prevista és de 240 milions d’euros. Pel que fa al calendari, el primer que s’executarà és el primer tram, entre Berga i Cercs, i el projecte constructiu es podria aprovar durant el 2025.

Amb tot, la transformació de la C-16 serà una de les actuacions més rellevants a la xarxa viària de la Generalitat dels pròxims anys. Es tracta de l’eix vertebrador del Berguedà i la principal via de comunicació entre Barcelona i la Catalunya Central. Tot i això, la seva configuració actual suposa importants problemes de trànsit.

Publicitat

I és que l’Eix registra uns importants volums de trànsit, en especial en època hivernal, que poden fer triplicar el temps de trajecte i dificulten la mobilitat. Les puntes en la circulació es produeixen principalment, divendres i diumenges a la tarda, amb una forta asimetria.

Això és precisament el que justifica l’aposta pel tercer carril reversible entre Cercs i Bagà. Ja que la intensitat del trànsit vària en funció de les franges horàries en un o altre sentit. El sistema de barrera mòbil funciona mitjançant una màquina de transferència, que agafa la barrera de formigó i la va traslladant mentre circula. L’operativa es farà en el sentit on es tanca el carril i en hores de poc trànsit.

Amb el projecte de transformació és pretén millorar la fluïdesa i la seguretat del trànsit en aquesta zona. La consellera de Territori, Habitatge i Transició Ecològica, Sílvia Paneque, assegura que amb la nova configuració de la carretera els veïns podran accedir a les seves poblacions sense les dificultats actuals.

Un cop aprovat pel Departament, el projecte constructiu se sotmetrà a audiència d’interessats i administracions durant el primer trimestre de 2025 pel que fa al tram entre Berga i Cercs. L’objectiu és aprovar-lo al llarg d’aquest pròxim any.

A banda de l’eixamplament de la carretera i l’ampliació de carrils, es preveu també transformar una quinzena d’interseccions amb girs a l’esquerra en enllaços a diferent nivell. També es construiran cinc túnels i diversos viaductes, entre els que destaquen el futur túnel de la Nou de Berguedà i el viaducte de Cercs.

Finalment, el projecte inclou un Eix Ciclista del Berguedà que faci compatible la mobilitat activa amb el desenvolupament de les infraestructures viàries a l’entorn de la C-16.

Publicitat

Segueix-nos a les xarxes

Més notícies

Opinió