ACN Barcelona – El CEO i cofundador de Globo, Òscar Pierre, ha assegurat aquest dijous que el diàleg amb les administracions “ha anat millorant” en els darrers tres o quatre anys però ha lamentat que encara és insuficient. “Si volem construir a Espanya o Barcelona campions internacionals competim amb empreses que en les seves seus tenen administracions que van cinc anys més avançades a nivell de diàleg”, ha assenyalat Pierre en la taula ‘Innovació Digital i Empresa’ de les jornades del Cercle d’Economia. Tant Glovo com altres empreses com Indra i Wallbox han subratllat la importància del talent. “És clau”, ha dit el CEO de Wallbox Enric Asunción.
“Contra Deliveroo o Uber sempre he sentit que partia amb desavantatge, no només a nivell de ‘funding’ sinó també d’interlocució que tenien a casa seva [a Londres i San Francisco]”, ha explicat el cofundador i CEO de Glovo, Òscar Pierre, que no obstant això ha reconegut que en la relació amb les administracions hi ha hagut “un progrés”, tant per tractar assumptes d’àmbit laboral com d’altres com el futur del comerç local. “Al principi tot era molt bonic i de sobre tot va esclatar. Estem en un espai no ben regulat encara”, ha afirmat.
La sòcia fundadora de Seaya Ventures, Beatriz González, s’ha expressat en la mateixa línia que Pierre, i ha lamentat “no tenir converses de veritat ni un interlocutor” per trobar vies d’entesa. “S’estan creant models de negoci nous en sectors que s’estan inventant, hi ha moltíssima disrupció i has de seure per solucionar-ho”, ha comentat González, que ha reclamat un diàleg “més fluid”.
“Hem de guanyar, tothom hi ha de guanyar (…) Pots trobar fórmules, en altres països s’ha fet”, ha afegit la sòcia fundadora de Seaya, que treballa amb empreses com Glovo, Cabify, Wallbox i Savana, entre d’altres.
En la taula ‘Innovació Digital i Empresa’, també hi han participat el CEO de Wallbox, Enric Asunción i el president d’Indra, Marc Murtra; i la cofundadora de Vilynix, Elisenda Bou.
Asunción ha identificat tres factors per a l’èxit de la seva companyia: talent, del qual ha dit que “és la clau”; l’ambició i la innovació. “Creure’ns que som els millors i tenir impacte mundial. Si no ets una empresa global és molt difícil triomfar”, ha apuntat el CEO de Wallbox, que ha comentat que actualment la companyia es troba en més de 100 països i amb grans possibilitats de creixement. Per últim, de la innovació ha dit que és el “cor de la companyia”. “Són els nous productes que venen i ens permetrà fer la transició energètica”, ha afegit.
De fet, la retenció i captació del talent ha estat una de les idees més recurrents en aquesta taula en d’altres d’aquesta edició de la Reunió Anual del Cercle d’Economia. “El talent és potser l’element més complicat ara: és tenir enginyers extraordinaris, persones que tenen un coneixements molt limitat i per tant molt valuós, poder captar-los i assegurar-se que totes les persones sàpiguen treballar junts”, ha exposat el president d’Indra, Marc Murtra.
En el cas de la cofundadora de Vilynix, Elisenda Bou, ha assenyalat que no tenen la necessitat de talent a la velocitat d’atres empreses com Glovo però ha explicat que des del principi s’hi ha apostat. Concretament, ha recordat com primer es va instal·lar dins del campus de l’UPC per captar estudiants de carrera, màster o doctorat que poguessin treballar a mitja jornada i a la llaga captar aquest talent. “Quan acabaven ja eren pedrera”, ha dit.
L’empresa, que aplica la intel·ligència artificial als vídeos i que va ser adquirida per Apple, va haver d’abandonar les instal·lacions de la universitat quan va consolidar el seu creixement.
En el cas de Glovo, Pierre ha comentat que el ritme d’incorporacions de perfils tecnològics és d’un centenar al trimestre i més del 80% venen de fora del país. “Les universitats no produeixen suficients graduats d’aquest perfil”, ha indicat el seu conseller delegat i cofundador. A més, ha assenyalat que es troba amb el problema afegit -almenys a curt termini- que gegants tecnològics com Amazon doblen les condicions salarials. A la llarga, però vaticina que és una bona senyal perquè farà créixer l’ecosistema i nodrirà aquestes empreses.
De fet, la majoria dels ponents han coincidit en què si l’ecosistema creix també ho faran les oportunitats per a les petites empreses d’obtenir finançament i els inversors s’animaran a invertir més.


