Edició 2101

Els Països Catalans al teu abast

Divendres, 26 de abril del 2024
Edició 2101

Els Països Catalans al teu abast

Divendres, 26 de abril del 2024

Niño de Elche oficiarà el retorn del públic al Teatre Lliure amb una “missa laica”

|

- Publicitat -

ACN Barcelona.-El Teatre Lliure ha presentat aquest dimecres els seus espectacles de tardor. El teló es tornarà a alçar a Montjuïc i Gràcia després de mesos amb una “missa laica” de Niño de Elche, per començar. Tot un “ritual” de benvinguda, pensa el director del teatre, Juan Carlos Martel: ‘Noli me tangere (no em toquis)’ durà la marca del músic i textos de Marc Artigau, Clàudia Cedó, Albert Lladó i Victoria Szpunberg. El Lliure salva fins a vuit títols del curs passat, incloent-hi ‘El quadern daurat’ de Doris Lessing adaptat per Carlota Subirós -que es va arribar a estrenar -, ‘Les tres germanes’ en versió de Julio Manrique i ‘Bonus track’, de Carol López. El curs “més honest i valent” també veurà, fins al desembre, 4 nous títols d’artistes joves.

Juan Carlos Martel està convençut que la Temporada 2020/21 -de la qual avui s’ha presentat la programació fins al desembre- serà la més “honesta i valenta” que ha fet mai el teatre. El director creu que “el canvi” que ha fet l’equipament des de la seva arribada s’ha accelerat encara més amb la pandèmia, i que han après a conviure “de forma positiva amb la incertesa, i a ser flexibles i àgils”. La veu del Lliure, ha conclòs Martel, és “única i singular, perquè escolta ara més que mai en plural, però que necessitava definir-se per encapçalar aquesta nova era”. Fins al desembre el Lliure combinarà la reprogramació d’obres que van quedar estroncades o directament no estrenades arran del confinament i la desescalada, amb alguns títols que són novetat, i que reforcen el perfil jove i transgressor de la programació de Martel. A la platea, de moment, es mantindrà el 50% de l’aforament tal i com és obligat, però a l’espera i amb el desig que aviat s’autoritzi a omplir almenys el 66%, com ha reclamat avui el director. Mentrestant, es manté i reforça la finestra digital del teatre. Es consolidarà la Sala online estrenada arran de la pandèmia, i allà estaran disponibles (fins al desembre) algunes produccions pròpies del teatre, més les peces de teatre ‘radiofònic’ ‘Los satélite’, ‘Els cecs’ i ‘El gegant del pi’. L’altra novetat de la temporada té a veure amb les modalitats d’abonaments i entrades, concretament amb l’estrena d’una “subscripció” al Teatre que, amb diferents preus base (Solo, Duo, Poli), donen accés a entrades a 16% per espectacles concrets. També es manté, entre altres abonaments, el Generació Lliure, per a menors de 30 anys, que dona dret a entrades a tan sols 9 euros. En la parcel·la educativa de l’equipament, el Lliure manté i amplia el seu projecte malgrat la situació de pandèmia. “Igual com estem lluitant per mantenir els teatres oberts, seria absurd no intentar lluitar per fer entrar el teatre a les escoles”, ha proclamat l’adjunta a la direcció artística, Georgina Oliva. Amb tot, bona part d’aquest programa no es durà a terme fins al mes de gener. Com a novetat, el Lliure es vincularà enguany amb diversos centres universitaris per obrir camins de col·laboració des del teatre i amb l’alumnat de totes les edats. També s’organitzarà la segona edició d’Escena Pilot, un projecte amb l’Institut d’Educació Municipal de Barcelona (IMEB) on l’alumnat i el professorat de diversos instituts de Barcelona treballen conjuntament durant tot el curs per portar a terme un mateix espectacle teatral.De Niño de Elche a Doris Lessing El programa teatral arrencarà amb una proposta singular del Niño de Elche en coordinació amb el mateix Juan Carlos Martel i Georgina Oliva, perquè “el Lliure no vol començar la temporada com si no hagués passat res”. El cantaor farà confluir com és costum diversos llenguatges artístics dalt de l’escenari, amb l’ajuda de textos de dramaturgs catalans de prestigi, i acabarà oficiant una “missa laica” –ha dit Martel- a manera de catarsi i benvinguda al públic després de tants mesos. En l’apartat de propostes pròpies del nou curs, a la cita inaugural s’hi suma ‘Mi nombre es alguien i cualquiera’, una “instal·lació” i conjunt d’escenes en espais diversos del Lliure a Montjuïc, ideada i dirigida per Laura Vago; ‘Plácido Mo’, un recorregut dramatitzat pels carrers del Poble Sec amb Magda Puig, que adapta aquesta vella proposta al barri barceloní que circumda el Teatre Lliure per donar veu a un sense sostre; i ‘Explore el Jardín de los Cárpatos’ (a Gràcia), de la cia. José y sus Hermanas, amb dramatúrgia de Nacho de Antonio Antón. Un treball que tracta del pes del turisme en la contaminació i en l’efecte hivernacle, i de la modificació de les ciutats, convertides en parcs temàtics. I en el capítol de les obres que el teatre repesca del curs passat (no estrenades o interrompudes per la pandèmia), destaca ‘El quadern daurat’ (adaptació i direcció de Carlota Subirós i protagonitzada per Nora Navas), ‘Les tres germanes’ (d’Anton Txèkhov, dirigida per Julio Manrique), ‘Bonus Track’ (creada i dirigida per Carol López), ‘La nostra parcel·la’ (obra de l’ara autora resident a la Sala Beckett, Lara Díez Quintanilla) i ‘Una’, una obra amb dramatúrgia i direcció de Raquel Cors prevista per l’últim trimestre del curs passat però que ni tan sols s’havia arribat a presentar. A més, també es repesquen els dos títols familiars que no es van poder estrenar. ‘Els protagonistes’, de Tanya Beyeler i Pablo Gisbert cia. (primer espectacle infantil de la companyia El Conde de Torrefiel) i ‘Poulette Crevette’, amb dramatúrgia i direcció de Françoise Guillaumond, de la cia. La baleine. El Teatre Lliure també reprendrà activitats culturals al marge de l’exhibició, com la seva Escola de pensament (coordinada per Marina Garcés i l’activista cultural Albert Lladó), els col·loquis postfunció, i es vincula a la Biennal de Pensament de Barcelona acollint i organitzantun parell de propostes de la cita. També hi haurà un taller per a menors de 14 anys, una matinal de pallassos a la Plaça Margarida Xirgu i també un espectacle sobre la vellesa al bar del Lliure de Gràcia.

Publicitat

Segueix-nos a les xarxes

Més notícies

Opinió