Edició 2106

Els Països Catalans al teu abast

Dijous, 02 de maig del 2024
Edició 2106

Els Països Catalans al teu abast

Dijous, 02 de maig del 2024

L’exposició ‘Bestiari’ desembarca a la Biennal d’Art de Venècia amb els sons i imatges d’onze parcs naturals catalans

|

- Publicitat -

ACN Venècia – Els sons i les imatges d’onze parcs naturals de Catalunya han arribat aquest dijous a la 60a Exposició Internacional d’Art de la Biennal d’Art de Venècia (Itàlia) 2024. L’obra audiovisual i immersiva ‘Bestiari’ de l’artista Carlos Casas, amb comissariat de Filipa Ramos i amb producció de l’Institut Ramon Llull és la peça protagonista del pavelló català de la Biennal en el marc dels Eventi Collaterali. Es tracta d’un projecte on els visitants se submergeixen en un entorn hipnòtic de sons i imatges que emeten animals i criatures del paisatge natural i imaginari català. L’obra, que es podrà veure a Venècia fins el 24 de novembre, utilitza com a punt de partida el text medieval ‘Disputa de l’ase’ escrit el 1471 per Anselm Turmeda.

El text d’un dels fundadors de la literatura catalana explica la història d’un home que es troba sotmès a un judici per part d’una assemblea d’animals que li qüestiona la superioritat humana per sobre dels altres éssers. ‘Bestiari’ fa un homenatge als animals parlants del text de Turmeda amb una reproducció dels sons i les imatges de ratpenats, abelles, dofins, rucs, elefants i altres bèsties.

Publicitat

El judici evoluciona al llarg de dinou arguments, en què el portaveu dels animals, un ase de cua llarga, posa en dubte l’antropocentrisme. Amb la narrativa de ‘Disputa de l’ase’, l’autor mostrava una consciència amb el medi ambient pionera en el seu temps que el situa a l’avantguarda de la defensa dels drets de la naturalesa.

<strong>Projeccions de gran format amb Ambisonics 3D</strong>

L’experiència es planteja a partir d’una gran projecció de gran format creada a partir de la visió de cada espècie. Segons han explicat, l’obra promet crear connexions hipnagògiques i situar el visitant a mig camí entre la realitat i el món dels somnis. De fet, amb l’espaialització sonora Ambisonics 3D i a les gravacions infrasòniques, es produeixen freqüències que arriben més enllà de l’àmbit sensorial humà.

El principal element d’aquest particular viatge als parcs naturals catalans és el so. Casas s’ha fet acompanyar en algunes ocasions pel músic i expert en enregistrament de so Chris Watson. La majoria dels sons i imatges de ‘Bestiari’ s’han gravat en 11 parcs o espais naturals protegits del territori català.

En declaracions a l’Agència Catalana de Notícies (ACN), Casas ha assegurat que amb aquest projecte vol garantir que les futures generacions tinguin un document sobre l’estat dels parcs naturals catalans el 2023-2024 i testimoniar així el seu estat de protecció en una iniciativa d’ecologia sonora.

Després d’anys de recerca al voltant de com el so pot establir noves connexions amb l’espectador, Casas convida l’espectador a entrar en una immersió total en els parcs naturals catalans en un espai amb tecnologia punta de so.

<strong>Del Delta de l’Ebre al Cap de Creus</strong>

‘Bestiari’ ha enregistrat sons i imatges en diversitat de parcs i espais protegits de Catalunya al llarg de les quatre estacions de l’any i en diferents moments del dia. És el cas del Parc Natural del Delta de l’Ebre, el Parc Natural del Cadí-Moixeró, el Parc Natural del Montgrí, les Illes Medes i el Baix Ter, el Parc Natural i Reserva de la Biosfera del Montseny, el Parc Natural de Sant Llorenç del Munt i l’Obac, la Reserva Natural de Mas de Melons i Secans de Lleida, l’Espai Natural Protegit de la Serra del Montsec, l’Espai Natural Protegit de la Serra de Boumort, la Reserva Nacional de Caça de Boumort, el Parc Natural de l’Alt Pirineu i Parc Natural del Cap de Creus.

Amb l’audiovisual immersiu, Casas s’interessa per la capacitat mitològica dels éssers humans de fer la metamorfosi per esdevenir unes altres criatures. Així, amb els enregistraments en parcs naturals del sud al nord de Catalunya, Casas commemora aquests espais i els porta a Venècia per reflexionar sobre la vida i la memòria, les relacions interespècies, la conservació i la creació dins d’un espai d’immersió i descobriment que pretén ser positiu i transformador alhora.

<strong>L’encaix amb la Biennal de Venècia</strong>

La proposta del pavelló català comissariada per Filipa Ramos lliga amb la temàtica de la 60a Biennal d’Art que enguany gira al voltant de ‘Foreigners Everywhere’ (Estrangers a tot arreu). Ramos ha explicat a l’ACN que la proposta de Casas dialoga amb la Biennal d’Art de 2024 perquè apunta que la naturalesa també està “marginalitzada” i pot sentir-se “estrangera a casa seva” perquè no té lloc on existir o se sent “amenaçada” per l’acció humana. “Expandim la qüestió amb una reflexió que no és antropocèntrica si no més universalista”, ha detallat a l’ACN.

Ramos ha sentenciat que ‘Bestiari’ crea un “pont” entre el saber i la mirada medieval d’Anselm Turmeda amb les preocupacions de l’actualitat a través d’una gran tecnologia en captació de so i d’imatges. “Partint que Anselm Turmeda apuntava que després d’una becaina tenia capacitat per entendre els llenguatges dels animals, volem que l’espectador pugui venir a l’espai Catalunya de Venècia i relacionar-se amb les realitats dels parcs de Catalunya”, ha subratllat.

<strong>Inauguració amb Marina Herlop i Manifesta 15</strong>

L’exposició s’obrirà al públic des d’aquest dissabte fins al 24 de novembre al pavelló Catalonia in Venice al Docks Cantieri Cucchini de Venècia. La inauguració de la mostra està prevista per aquesta tarda amb la presència de la consellera de Cultura, Natàlia Garriga, i el director de l’Institut Ramon Llull, Pere Almeda.

En declaracions a l’ACN, Garriga ha aplaudit que Catalunya tingui un pavelló a la Biennal perquè això “posiciona al món” i ha constatat que la peça de Casas fa “considerar si estem escoltant prou” en un món amb “molt soroll”. “És un petit oasi per escoltar sons de la natura que normalment no sentim”, ha afirmat.

Pel que fa a Almeda, ha argumentat que es tracta d’una experiència “amb moltes capes” que reconnecta amb la natura per evitar que aquesta “col·lapsi”.

L’acte d’inauguració comptarà amb una performance de Marina Herlop, la presentació de Manifesta 15 Barcelona i una actuació amb Jokko Collective. L’organització preveu l’assistència de mig miler de persones en el tret de sortida de ‘Bestiari’.

Publicitat

Segueix-nos a les xarxes

Més notícies

Opinió