ACN Barcelona – L’Associació Prevenció d’Accidents de Trànsit P(A)T ha apostat per implementar la justícia restaurativa en accidents de trànsit per proporcionar una reparació integral a les víctimes, ajudar-les en el dol i per evitar que els victimaris caiguin en una espiral de càstig que pot derivar en depressions o addiccions. Ho ha explicat la directora de P(A)T, Yolanda Domènech, que ha indicat que una de les principals dificultats rau en trobar el moment idoni perquè tingui lloc aquest apropament. Així, ha dit que la disculpa no ha de ser presencial i que hi ha d’altres formats eficaços com escriure una carta. Tot i que la iniciativa es troba en una fase incipient, l’entitat ja està treballant en un document que farà arribar al Col·legi d’Advocats.
En el marc de la jornada que el Departament d’Interior ha acollit amb motiu del Dia Mundial en Memòria de les Víctimes de Trànsit, Yolanda Domènech, ha considerat clau que les dues parts implicades en un sinistre “puguin apropar-se” i que els victimaris puguin expressar el seu penediment. “Un dels temes que generen més dolor és que les víctimes sovint és pregunten com pot ser que a la persona que ha provocat l’accident no li importi el que ha passat i que no tingui la decència d’apropar-se i demanar perdó”, ha comentat.
A la vegada, ha assenyalat que “l’altra part també pateix” i que en moltes ocasions el que s’està fent és “afavorir més dolor per a tots”. La directora s’ha mostrat convençuda que la justícia restaurativa pot ser beneficiosa per a tots els afectats perquè pot “alleugerir” el dolor: “No farà tornar la persona que ja no hi és, però sí ajudarà en el procés de dol”, ha afirmat.
Amb tot, ha explicat que aquest apropament no té perquè ser presencial, sinó que hi ha d’altres fórmules que també poden ser igual d’eficaces, com per exemple escriure una carta.
<strong>Trobar el moment oportú per demanar i acceptar el perdó</strong>
Segons la directora de P(A)T, sovint la principal dificultat resideix en els tempos perquè quan la persona causant vol demanar perdó “la família no està preparada” i després, quan els afectats ja estarien disposats a perdonar és l’entorn del victimari i, sovint la seva representació legal, qui li aconsella que no hi contacti “perquè voldria dir assumir la culpa i en el procés legal podria tenir conseqüències”.
Ha reconegut que aquest procediment es troba encara en una fase molt incipient però ha explicat que l’entitat ja ha començat a treballar amb la càtedra d’Ètica Aplicada de la Ramon Llull: “Estem fent entrevistes a víctimes i causants de sinistres per escoltar què necessita cada part, com hauria de ser la trobada si és que n’ha d’haver”, ha detallat. Així, ha apuntat que la seva voluntat és fer arribar aquest document a entitats com el Col·legi d’Advocats o la fiscalia.
<strong>Victimaris que ajuden a conscienciar</strong>
Domènech s’ha mostrat convençuda que el més important és que el “penediment sigui real i sincer” i que sigui capaç de transformar la seva culpa en accions per conscienciar la societat i evitar més sinistres. En aquest sentit, ha explicat que en els darrers anys hi ha hagut un tímid increment de persones causants de sinistres que s’apropen a l’associació per col·laborar-hi conscienciant i aportant el seu granet de sorra perquè la tragèdia que els ha passat a ells no es repeteixi.
“La societat comença a obrir-se a veure el conjunt de l’impacte d’un accident de trànsit, fins ara les causants estaven totalment silenciats i aïllats i ara comencen a voler fer alguna cosa”, ha assegurat la presidenta. Alhora, ha dit que el vincle entre la P(A)T i els victimaris sovint sorgeix en les sessions dels cursos de recuperació de punts del carnet de conduir.


