Dimarts, 28 de setembre de 2021 - Edició 1160
La República

La vintena de peces en litigi de les parròquies de la Franja arriben al Museu Diocesà de Barbastre

ACN Barbastre/Barcelona.-La vintena de peces d’orfebreria de les parròquies de la Franja en litigi han arribat al Museu Diocesà de Barbastre a les ????. Es tracta, només, d’una part de […]

Avatar
Agències 15/02/2021

ACN Barbastre/Barcelona.-La vintena de peces d’orfebreria de les parròquies de la Franja en litigi han arribat al Museu Diocesà de Barbastre a les ????. Es tracta, només, d’una part de les 111 que la jutgessa va fixar que havien de retornar a l’Aragó com a molt tard el 15 de febrer. El Consorci del Museu de Lleida ha anunciat la decisió aquest dilluns, després que el Bisbat de Lleida, propietari de les obres, comuniqués per carta la voluntat de lliurar-les als òrgans judicials. Els propers dies, el Consorci presentarà un pla per lliurar la resta de bens, quan es resolgui el concurs de manipulació, embalatge i trasllat convocat pel Museu de Lleida. Les peces han sortit del Museu de Lleida durant el matí, malgrat que no hi ha imatges del trasllat.

De la seva banda, el govern de l’Aragó i el Bisbat de Barbastre-Montsó han assegurat durant un acte aquest matí que esperaven que el Museu de Lleida les lliurés per no arribar a l’extrem de la resolució que es va donar amb Sixena. El dia en què finalitza el termini fixat pel jutjat per fer efectiva l’entrega, el bisbe Ángel Pérez ha dit que és un dia “històric i somiat per l’Aragó”. Així, ha remarcat que el Museu Diocesà de Barbastre fa deu anys que està preparat per acollir les peces i ha estès la mà a “teixir ponts de col·laboració” amb Catalunya en projectes culturals. El conseller de Cultura aragonès, Felipe Faci, ha dit que les obres “no poden estar en cap altre lloc” que no sigui al Museu de Barbastre.El termini per enviar a l’Aragó les 111 obres originàries de parròquies de la Franja del Museu de Lleida vencia aquest dilluns. Si divendres passat al matí, en un escrit adjunt a la resolució de la magistrada del jutjat de primera Instància número 1 de Barbastre, Pilar Juste, s’admetia la Generalitat en el procés d’execució provisional dels béns i es parlava “d’un nou calendari d’entrega”, poques hores després, una nota d’aclariment del Tribunal Superior de Justícia de l’Aragó mantenia el calendari inicial, fixat en el 15 de febrer. El tribunal també advertia de “mesures” en cas que els bens no s’entreguin en el termini establert.Una execució provisional dictada al desembre de 2020L’auto d’execució provisional es va dictar el passat 17 de desembre de 2020 i fixava que el lliurament dels béns de la Franja havia de fer-se el 15 de febrer. El document assenyalava que no es podia interposar recurs tot i que si que es podien presentar escrits d’oposició a l’execució provisional dictada. Uns escrits presentats per la part catalana que això no obstant, també va iniciar el procés per complir l’execució provisional amb la convocatòria d’un concurs per adjudicar a una empresa el procés de trasllat de les obres.En concret, a l’execució provisional s’hi han oposat el Bisbat de Lleida i el Consorci del Museu de Lleida. Segons el comunicat del Tribunal Superior de Justícia d’Aragó, abans que el responsable judicial de l’òrgan pogués respondre aquests escrits d’oposició, la Generalitat va demanar la seva adhesió al procés d’execució i així s’ha resolt ara de forma favorable per la jutgessa amb l’auto que ha dictat aquest divendres.Un litigi iniciat els anys 90El litigi va començar el 1995, moment en què les 43 parròquies de la Franja d’Aragó (entre les quals hi ha les de Buira, Bafaluy, Ardanué, Benavent de Ribagorça, Eixea, Fraga, Roda d’Isàvena, Montsó i Tamarit de Llitera) que havien pertangut a la Diòcesi de Lleida, van passar a formar part de la de Barbastre-Montsó, creada feia uns mesos, a Osca. Les parròquies van moure’s de diòcesi, però no ho van fer els bens que havien passat al Museu Diocesà, tot i les reclamacions als jutjats eclesiàstics. La part catalana defensa que els papers n’acrediten la compra als responsables de les parròquies, mentre que la part aragonesa defensa que només hi són en dipòsit i que han de tornar al seu lloc d’origen, una tesi que va avalar el jutjat de Barbastre, una sentència de primera instància que no és ferma.Entre les obres més destacades hi ha els frontals d’altar de Sant Hilari de Buira de Bonansa (segle XIII) i de Sant Vicenç Treserra d’Areny (segle XIII), l’arqueta de Buira de Bonansa (segle XIV), el retaule de Sant Cristòfor de Lícia (segle XV), la Verge Maria amb el Nen, de Saidí (segle XIV), la pintura sobre taula de Sant Martí Bisbe (segle XV), una creu processional en plata (segle XVI), un Naixement i Adoració dels pastors (segle XVI), una pintura Santa Eulàlia i Santa Madrona (segle XVI) i el bol de Benavent (segle XIV), entre altres.