Edició 2101

Els Països Catalans al teu abast

Divendres, 26 de abril del 2024
Edició 2101

Els Països Catalans al teu abast

Divendres, 26 de abril del 2024

La plataforma Perquè no ens fotin el tren compleix deu anys de lluita per aconseguir el desdoblament de l’R3 fins a Vic

|

- Publicitat -

ACN Vic – La plataforma Perquè no ens fotin el tren -el grup de defensa de l’R3 de Rodalies- compleix deu anys amb un gran repte sobre la taula: aconseguir el desdoblament total de la línia almenys fins a Vic. Fa una dècada va néixer amb l’objectiu de revertir “l’abandonament” de la línia i, malgrat que admeten que s’han fet passos, “encara queda molt per remar”. Així s’explica a l’ACN el seu portaveu, Marc Janeras, que considera que tot i que el desdoblament “no solucionarà per si sol el problema de la línia” sí que és un “desllorigador” perquè pugui créixer. Reclamen que es calendaritzin els dos trams de desdoblament que hi ha pendents i també que es garanteixi un servei alternatiu adequat durant les obres d’aquest estiu entre Parets i la Garriga.

Per celebrar el desè aniversari, la plataforma en defensa de l’R3 organitza per aquest divendres al vespre una “festa” al tren i una concentració a l’estació de Vic. Han difós una convocatòria perquè els passatgers acudeixin a la capital d’Osona amb tren des de la Garriga i Ripoll amb l’objectiu que siguin al seu destí a les vuit del vespre. Un cop allà, faran una concentració i valoraran els seus deu anys d’existència.

Publicitat

En declaracions a l’ACN, el portaveu de la plataforma Perquè no ens fotin el tren, Marc Janeras, ha explicat que durant aquest temps han treballat per “evitar l’abandó” de la línia i, sobretot, perquè es potenciï. “Encara s’ha de remar molt més”, admet Janeras. En aquest sentit, deixa clar que l’objectiu principal que tenen és que es completi el desdoblament de tota la línia fins a Vic. El fet que en diversos trams hi hagi via única provoca que hi hagi uns “retards sistemàtics”, ja que “qualsevol incidència que hi hagi a la via única té repercussions”, explica. De fet, assegura que aquesta és la línia que registra “més retards” i la “menys fiable per als usuaris”.

El portaveu de la plataforma admet que en el Pla de Rodalies s’ha posat “fil a l’agulla” al desdoblament i a “dècades d’incompliments”, però prefereixen ser “prudents” i no fer lloances “abans d’hora”. “Hi ha signes positius però de moment només tenim calendari per a dos trams”, recorda. “Nosaltres reclamem el desdoblament complet almenys fins a Vic i això ja hauria d’estar en un calendari”. A més, també consideren que seria “poc costós” perllongar el desdoblament fins a Torelló. Això milloraria molt la connectivitat dins la comarca i ajudaria a fer el servei més competititu.

Actualment només hi ha prevista l’execució dels trams entre Parets i la Garriga (2024) i Centelles i Vic (2030). Pel que fa al tram entre Montcada i Parets, el Pla de Rodalies actual només preveu l’avaluació i la planificació de l’obra, mentre que del tram entre la Garriga i Centelles -el més costós- no es contempla cap actuació.

<strong>Preocupats per les obres entre Parets i la Garriga</strong>

Un altre aspecte que preocupa a la plataforma és com es garantirà el servei alternatiu quan es talli la línia entre Parets i La Garriga per poder desdoblar aquest tram. Janeras alerta que hi haurà talls complerts de la via “que poden allargar-se entre 3 i 5 mesos” i, per això, reclamen que “es minimitzin les molèsties” i que “el perjudici es compensi amb autobusos llançadora”, per exemple. La plataforma demana que en les properes setmanes Adif aclareixi aquests aspectes perquè calculen que aquest estiu ja començaran a haver-hi afectacions.

<strong>L’oficina tècnica per seguir el desdoblament, una peça “imprescindible” </strong>

Des de la plataforma valoren molt positivament la creació  l’any  2021 d’una oficina tècnica en suport al desdoblament de l’R3.  Diverses entitats, empreses i representants de l’administració es van unir per crear aquesta oficina, que està ubicada a la seu de Creacció, i que compta amb un equip especialitzat en la matèria. La nova oficina té per objectiu realitzar un seguiment exhaustiu del desdoblament de la línia des del territori.  La plataforma la veu com una peça “imprescindible” però  lamenten que aquesta no té competències per actuar i, per això, reclamen a les administracions que “recullin el guant” del seu treball i actuïn.

 

Publicitat

Segueix-nos a les xarxes

Més notícies

Opinió