Edició 2108

Els Països Catalans al teu abast

Divendres, 03 de maig del 2024
Edició 2108

Els Països Catalans al teu abast

Divendres, 03 de maig del 2024

La nova temporada del Liceu programa 206 funcions amb noms com Àlex Ollé, Katharina Wagner o Antoni Ros-Marbà

|

- Publicitat -

ACN Barcelona – El Gran Teatre del Liceu ha presentat la seva nova temporada 2024/2025, que gira al voltant del concepte del somni i aposta per un eclecticisme. En total ha programat 206 funcions amb composicions de nova creació, però també d’altres propostes capitanejades per reconeguts directors d’escena i grans veus. Enguany es podran veure set noves produccions (sis òperes i una dansa), tres d’elles liderades pel Liceu: l’estrena mundial de la nova producció d’Àlex Ollé de l’òpera ‘Lady Macbeth de Mtsensk de Xostakóvitx’ – que obrirà la temporada el 25 de setembre-; l’esperada arribada del ‘Lohengrin’ de Wagner ocupat per la seva besneta, Katharina Wagner; i ‘Benjamin a Portbou’, la nova obra d’Antoni Ros-Marbà, qui dirigirà la seva pròpia partitura.

La programació compta amb més de 200 funcions amb 13 títols d’òpera, 4 espectacles de dansa, 13 concerts i recitals, així com 11 activitats a Foyer i altres sales. La programació de LiceuAprèn compta amb una desena espectacles i 74 funcions entre escolars i familiars. L’inici de la nova temporada serà el 25 de setembre amb l’òpera ‘Lady Macbeth de Mtsensk de Xostakóvitx’. Àlex Ollé, artista resident, presenta aquesta nova producció dirigida musicalment per Josep Pons al capdavant de l’Orquestra i el Cor del Liceu. Sara Jakubiak encarna Katerina, una dona que es rebel·la contra el sistema patriarcal tradicional i Pavel Černoch és Serguéi.

Publicitat

Un altre dels moments esperats serà l’arribada, al novembre, del ‘Lohengrin’ de Wagner ocupat per la seva besneta, Katharina Wagner, i també dirigit musicalment per Pons. Klaus Florian Vogt, un dels tenors més aclamats del món com a especialista en el repertori wagnerià actuarà en el paper principal; Elisabeth Teige en el de la duquessa Elsa, i Iréne Theorin, torna ara com a astuta Ortrud. La proposta arriba quatre anys després que fos suspesa per l’esclat de la pandèmia el març de 2020.

En el capítol de noves produccions també es troba ‘Benjamin a Portbou’, la nova obra d’Antoni Ros-Marbà, qui també dirigirà la seva pròpia partitura. Aquesta òpera – encàrrec del Gran Teatre del Liceu – està escrita en dos a actes i 13 escenes a partir del llibret d’Anthony Carroll Madigan, centrada en la vida del filòsof i crític literari Walter Benjamin.

D’altra banda, el Liceu coprodueix la nova proposta de Christof Loy de ‘Rusalka’ de Dvorák dirigida per Pons i que arriba al Teatre al juny del 2025. Asmik Grigorian i Piotr Beczała seran els protagonistes de les funcions d’aquesta metàfora sobre les dificultats de comunicar-se entre dos mons. Una altra coproducció recau en ‘La Sonnambula’ de Bellini amb el segell de Bárbara Lluch i la direcció de Lorenzo Paserini amb Nadine Sierra com a Amina i Xabier Anduaga com a Elvino a l’escenari.

‘Giulio Cesare’ de Händel – una història d’amor entre dos il·lustres personatges com són Cèsar i Cleòpatra – és el títol amb el que reconegut director Calixto Bieito torna al Liceu amb una nova coproducció dirigida per l’expert del gènere William Christie i amb les veus de Xavier Sabata i Julie Fuchs. En dansa, el Teatre coprodueix un nou espectacle amb la música del ‘Sémiramis’ i ‘Don Juan’ de Gluck, que es podrà escoltar per primera vegada al Liceu. Jordi Savall dirigeix l’Orquestra Le Concert des Nations i el Ballet du Capitole de Toulouse posa moviment a una partitura plena de matisos.

En el marc de la presentació d’aquest divendres, el director artístic del Liceu, Víctor Garcia de Gomar, ha recordat “l’enorme” esforç que s’ha fet per tenir “set noves produccions”, un pas endavant pel que fa a la programació de les darreres temporades. En la mateixa línia s’ha expressat el president del Gran Teatre del Liceu, Salvador Alemany, que ha celebrat que l’equipament es trobi actualment en una etapa de “gran estabilitat”.

<strong>Una programació que aposta per l’eclecticisme</strong>

La programació d’enguany, a banda de les produccions i coproduccions, es nodreix d’un gran nombre de funcions com, és el cas, de la primera proposta escènica de Romeo Castellucci al Liceu amb el ‘Requiem’ de Mozart, que aborda temes com la qüestió del temps o l’esperança de renéixer. El reconegut mestre Giovanni Antonini, fundador d’Il Giardino Armonico, és l’encarregat de fer brillar una partitura amb Anna Prohaska, Marina Viotti, Levy Sekgapane i Soloman Howard.

Durant aquesta temporada també es podrà veure ‘La forza del destino’ amb la lectura de Jean-Claude Auvray , que torna al Liceu amb Nicola Luisotti al fossat. Maria Agresta i Saioa Hernández agafen el rol de Leonora, Artur Ruciński i Amartuvshin Enkhbat, el de Don Carlo di Vargas, i Brian Jagde i Francesco Pio Galasso, Don Alvaro.  D’altra banda, Sonya Yoncheva, Saioa Hernández i Ailyn Pérez es posen en el paper de Cio-Cio-San a ‘Madama Butterfly’, una obra icònica de Puccini que torna al Liceu dirigida per Paolo Bortolameolli.

El clàssic verdià ‘La traviata’ amb la producció de David McVicar omplirà l’escenari del Liceu amb un repartiment de luxe dirigit per Giacomo Sagripanti: Nadine Sierra i Ruth Iniesta són Violetta i Javier Camarena i Xabier Anduaga interpreten Alfredo. A més, la temporada 2024/2025 comptarà amb tres òperes versió concert i tres grans batutes: ‘Die Fledermaus’ de Strauss amb Marc Minkowski, René Jacobs dirigeix ‘Idomeneo’ de Mozart i ‘La Merope’ de Terradellas s’estrena al Liceu amb la batuta de Francesco Corti.

Finalment, Gustavo Dudamel es posa al capdavant de ‘West Side Story’, el famós musical de Leonard Bernstein. El reconegut mestre veneçolà també dirigeix al Liceu la London Symphony Orchestra amb un programa que inclou Strauss i Ravel. A més, el Liceu seguirà sent el temple de les grans veus amb grans recitals i concerts: un amb la diva Ermonela Jaho i un altre amb la veu prodigiosa d’Elīna Garanča. L’estimat duo format per Sondra Radvanovsky i Piotr Beczała torna al Teatre i Pretty Yende i Nadine Sierra oferiran també una vetllada. Lise Davidsen i Matthias Goerne prometen una festa wagneriana, a més d’una Gala Lírica amb les veus internacionals de Marina Rebeka, Ekaterina Semenchuk, Martin Muehle i Ludovic Tézier.

<strong>Dansa, LiceuAprèn i programació familiar</strong>

La nova temporada arriba amb tres grans espectacles de dansa: ‘Afanador’ amb el Ballet Nacional de España, una estrena a Barcelona que porta la marca de Marcos Morau (La Veronal), ‘Hammer’ d’Alexander Ekman amb la companyia sueca GöteborgsOperans Danskompani, Sémiramis i ‘Don Juan’ que pren vida amb el Ballet du Capitole de Toulouse i la direcció de Jordi Savall. ‘La nit de Sant Joan’ torna al Liceu amb música de Robert Gerhard i direcció d’Antonio Ruz (espectacle inclòs en la programació de LiceuAprèn).

A nivell simfònic, la temporada inclou dos concerts dirigits per Josep Pons: ‘Univers Mahler IV (Simfonia núm. 6)’ i el concert ‘Una nit a París’ amb Debussy i Ravel, un programa de música impressionista onírica. D’altra banda, continua el ‘Cicle Constel·lacions’ amb dos concerts en format de cambra que posaran el focus en músics de l’Orquestra Simfònica en el paper de solistes.

El projecte educatiu, LiceuAprèn, avança en la consolidació dels nous projectes iniciats en les últimes temporades i comença a enfocar-se en la celebració del 25è aniversari del Petit Liceu l’any 2025. Pel que fa a la programació familiar, aquesta inclou cinc espectacles del Petit Liceu: ‘La cuina de Rossini’, ‘La barcarola’, ‘Trencanous-Jazz’, ‘Miralls’, i ‘La petita flauta màgica’; així com cinc espectacles del Liceu Jove: ‘La torre dels somnis’, ‘La nit de Sant Joan’, ‘El monstre al laberint’, ‘El conte de Nadal de Charles Dickens’ i ‘IT Dansa’.

Finalment, pel que fa a Òpera entre generacions es consolida amb una funció extraordinària on dues persones de diferents generacions poden compartir vivències i coneixements a l’entorn de l’òpera. Mentre que Liceuunder35 incrementa fins a sis la oferta d’enguany, dels quals un dels espectacles es podrà veure a la Sagrada Família el 17 de febrer del 2025.

<strong>2024: any d’amortització del deute</strong>

El Liceu presenta una temporada amb un pressupost global en ingressos de 54,8 milions d’euros (MEUR), on les administracions segueixen jugant un paper clau i aporten un 48% del pressupost. Els ingressos propis equivalen al 52% restant. El projecte artístic té una partida de 15 MEUR i la despesa educativa i social arriba als 1,2 MEUR, on s’inclou l’inici de la segona òpera d’acció comunitària.

El dia assenyalat amb vermell al calendari, però, tal com ha explicat Alemany, serà el pròxim 31 d’agost del 2024, moment en el qual quedarà amortitzat el deute històric del Gran Teatre del Liceu, així com aquell generat de forma extraordinària a causa de la pandèmia de la covid. “Aquesta temporada acabarà amb un equilibri pressupostari”, ha celebrat, afegint que a més, la temporada següent compta amb un increment del 3,7% respecte a aquesta que es deixa enrere. “Es tracta d’una notícia excel·lent per el futur de l’equipament, ja que ens permetrà atendre altres necessitats”, ha conclòs.

En quant al director general del Gran Teatre del Liceu, Valentí Oviedo, ha recordat que tot plegat es deu al “compromís” de les administracions, dels abonats, i també dels meces. Oviedo ha detallat que de cara a la pròxima temporada esperen que els ingressos per activitat arribin als 18,3 MEUR, dels quals preveuen que la meitat vinguin dels abonaments, i la resta de la venda d’entrades.

Segons el director general “el model de l’abonament funciona bé”, i la prova és que any rere any el nombre d’abonaments vagi a l’alça. N’esperen, concretament, uns 2.500 de nous. Altres formen que permetrien arribar a la xifra prevista serien el lloguer de l’espai, i l’increment del patrocini amb el qual desitgen superar els 7 MEUR, amb més benefactors i noves empreses.

Publicitat

Segueix-nos a les xarxes

Més notícies

Opinió