ACN Manresa – Amb forques de llum làser en lloc de foc i pólvora, el centre de Manresa ha estat testimoni aquest divendres al vespre d’un peculiar correfoc. Es tracta de la proposta ‘Correllums’, un espectacle que ofereix una mirada innovadora sobre la cultura popular amb una revisió dels balls dels diables i els correfocs. Les forques de llum han generat unes figures volumètriques que es projecten sobre núvols de fum i el resultat és un espectacle visual de moviment, fum i color. Es tracta d’una proposta de la productora d’espectacles Bàcum i l’entitat manresana Xàldiga. A l’espectacle hi participen sis diables de Xàldiga i dues ballarines de Bàcum. La proposta forma part de l’Obrador d’Arrel i es repetiran les funcions aquest dissabte al vespre.
La productora d’espectacles Bàcum feia temps que pensava com podrien fer un muntatge perquè el públic que té por a la pirotècnica i al foc pogués gaudir d’un correfoc. “Inicialment vam pensar en un correaigua, però després ens va venir al cap la idea de fer un correllums”, explica Joan Laporta, integrant de Bàcum. A partir d’aquí, la companyia ha estat dos anys desenvolupant des de zero una forca amb un sistema de llums làser. “Ha sigut una prova i error, sobretot pel tema de la seguretat”, ha ressaltat. De fet, fins i tot han demanat la opinió d’un oftalmòleg per evitar que les llums làser poguessin ser perjudicials per la vista dels espectadors.
Amb aquesta idea sobre la taula, la Fira Mediterrània de Manresa va oferir a Bàcum podem col·laborar amb l’entitat manresana Xàldiga, que s’encarrega d’organitzar el correfoc a la capital del Bages. “Mai no hem volgut perdre les referències reals i l’arrel, no hem volgut inventar-nos res, si no partir d’un lloc real”, ha explicat Laporta. De fet, Irina Martínez, també integrant de Bàcum, diu que l’espectacle ‘Correllum’ comença amb l’encesa típica d’un correfoc per, tot seguit, continuar amb el ball de la diablessa i acabar amb el ceptrot -una forca grossa- que fa una “explosió de llums”.
Bàcum ha sortit de la seva zona de confort amb aquest muntatge. Laporta explica que ells habitualment treballen a dins dels teatres i mai abans havien fet un espectacle de carrer. Sí que estan habituats al món de les noves tecnologies, ja que en els seus espectacles de dansa sempre hi ha un component tecnològic i multimèdia. Amb tot, Martínez apunta que sempre intenten “buscar-li l’artesania a la tecnologia”. “Anem a buscar sempre la part més artesana, dolça i màgica de la tecnologia i treure-li el component més fred”, aclareix.


