Edició 2101

Els Països Catalans al teu abast

Divendres, 26 de abril del 2024
Edició 2101

Els Països Catalans al teu abast

Divendres, 26 de abril del 2024

La crisi energètica i de components i el futur de les zero emissions marquen el Tribuna Sant Cugat Empresarial

|

- Publicitat -

ACN Sant Cugat del Vallès.-L’actual crisi del preu de l’energia i de components com els semiconductors han marcat la darrera edició del Tribuna Sant Cugat Empresarial, que s’ha celebrat aquest dimarts amb la participació de la directora de Volkswagen Espanya, Laura Ros, i els presidents de Vueling, Marco Sansavini, Ferrocarrils de la Generalitat (FGC), Marta Saubirà, i Port de Barcelona, Damià Calvet. La sessió ha estat marcada per la necessitat de mirar al futur del transport i la mobilitat amb l’objectiu d’arribar a les zero emissions, una fita, però, per la qual encara queda camí per recórrer. Per aquest motiu, reclamen la col·laboració entre empresa i governs, però també de la ciutadania.

Un futur amb una mobilitat amb zero emissions és l’escenari desitjat pels ponents, i on FGC ha esdevingut un exemple per l’ús d’energia plenament d’origen renovable. També el Port de Barcelona, que preveu instaurar als seus molls un sistema electrificat i sense ús de combustibles fòssils, una operació que es calcula que requereix una inversió de 100 MEUR.No obstant, qui va ser conseller de Territori i Sostenibilitat i que actualment capitaneja el Port de Barcelona, Damià Calvet, ha posat de manifest que tota la petició ha de trobar col·laboració des de tots els àmbits. “Hi ha plena consciència del canvi climàtic, i ens omplim la boca i tothom és exigent als governants i gestors d’infraestructures per assolir els objectius que ens marquem a les conferències, però sovint hi ha reticències i inèrcies col·lectives i individuals que fan que no es vulgui pagar el preu de descarbonitzar l’activitat”, ha assenyalat.Com exemple, ha citat que tot i que es demani una transició energètica “no hi hagi manera d’instal·lar parcs eòlics i fotovoltaics a Catalunya”. És per això que demana cooperació per poder abordar de manera serena aquest debat.Des del sector de l’automoció, Ros ha posat de manifest les dificultats sobrevingudes per la crisi energètica i de components com els conductors, necessaris en tot aparell amb xip, com per exemple el cotxe. Tot i assegurar que poc a poc s’està estabilitzant la situació en referència a aquest segon aspecte, ha admès els neguits que genera.”Està produint tensions en tots els fabricants en automòbil, amb impacte en les fàbriques europees, que ens fa qüestionar localitzar a Europa”, ha advertit. En aquest sentit, considera que es un coll d’ampolla que cal saber gestionar, més encara quan el futur de l’electrificació del cotxe elèctric és una realitat a curt termini, i es necessitaran components d’aquesta tipologia. Accés als ajudes i inversionsPer la seva banda, Sansavini ha posat de manifest la necessitat d’optar a ajudes, com els fons de recuperació europeus, per fer un pla conjunt i avançar en el model de la mobilitat que es vol en el futur, i en què, sense anar més lluny, es treballa perquè hi hagi en un termini de vint anys vols amb aparells plenament elèctrics. “Si no actuem amb Repsol, Airbus i altres grans companyies, no tindrem la massa crítica necessària per assolir objectius, però també cal el suport dels governs”, ha assenyalat.Amb tot plegat, els ponents han coincidit en dibuixar un futur en què la mobilitat passi per la nul·la emissió de gasos contaminants.

Publicitat

Segueix-nos a les xarxes

Més notícies

Opinió