Dimarts, 21 de setembre de 2021 - Edició 1153
La República

La Cambra també aposta per la vinyeta com a model de finançament per a xarxa viària catalana

ACN Barcelona.-La Cambra de Comerç de Barcelona aposta pel pagament per ús com a via de finançament i gestió de la xarxa viària davant la finalització de les concessions de […]

Avatar
Agències 08/09/2020

ACN Barcelona.-La Cambra de Comerç de Barcelona aposta pel pagament per ús com a via de finançament i gestió de la xarxa viària davant la finalització de les concessions de les principals autopistes que transcorren per Catalunya i com a substitució de l’actual model de peatges. Així ho ha conclòs el grup de treball de la Comissió d’Infraestructures, Transports i Mobilitat, que proposa que la base del nou sistema es regeixi dels principis de “qui usa paga i qui contamina paga” tant per a vehicles lleugers com per a vehicles pesats. Aquest model, que és el mateix que proposa la Generalitat, reportaria uns ingressos anuals de 1.000 milions d’euros anuals, dels quals un 30% procedirien dels vehicles que es trobessin de pas, segons la Cambra.

L’ens cameral recorda que les concessions de les principals autopistes que travessen Catalunya han començat a expirar des del 2019 i fins al 2021 i, per aquest motiu, sosté que s’està davant una “oportunitat singular per definir un model de gestió de la xarxa viària i sostenible econòmicament al llarg del temps”. A més, considera que hauria de ser finalista i que serviria per ordenar l’existència de peatges directes, peatges indirectes i vies lliure de peatge. “I és que el model vigent és font de desequilibris territorials i d’ineficiències funcionals i financeres”, afegeix.Per la Cambra, el model que proposa la Generalitat suposaria establir una tarifa anual per a residents –que recollint les estimacions de Territori i Sostenibilitat se situaria entre els 60 i 70 euros per a vehicles lleugers i entre 1.275 euros i els 1.700 per als vehicles superiors a les 10 tones- i una altra per a vehicles que estiguessin de pas temporalment. En total, suposaria la recaptació de 1.000 milions d’euros a l’any, dels quals el trànsit exterior aportaria un 30%, que permetrien assumir les despeses del model i compensar les quantitats pendents a les actuals empreses concessionàries.Actualment, a Catalunya hi ha 12.000 quilòmetres de xarxa viària, dels quals un 13% transcorre per vies d’altes prestacions. El 46% d’aquestes vies estan en mans de la Generalitat, el 52% de l’Estat i el 2% restant de les administracions locals. Entre els vies d’altres prestacions, el 60% –més de 1.000 quilòmetres- es regeix per una concessió.Una taxa per a totes les vies d’altes prestacions, independentment de la seva titularitatUna altra de les propostes que fa la Cambra és aplicar la taxa a totes les vies d’alta capacitat independentment de la seva titularitat i per això veu “imprescindible” el traspàs a la Generalitat de les vies que ara són titularitat de l’Estat, com s’ha fet al País Basc. Pel que fa al nou sistema, segons l’ens presidit per Joan Canadell afirma que hauria de facilitar la gestió de la mobilitat en el seu conjunt i que seria “més eficient” apostar per un model de pagament de distància recorreguda i una tarifa variable en funció de la congestió. Amb tot, suggereix que la vinyeta s’implanti a tot l’Estat perquè sigui un “model únic i equitatiu per a tot l’Estat que elimini els desequilibris territorials actuals”.