ACN Barcelona.-L’uruguaià Jorge Drexler ha posat punt i final aquest diumenge al Festival Jardins de Pedralbes 2021. El venerat cantautor ha tornat a enamorar el públic amb el seu univers de lletres i melodies evocadores. Inesperat protagonista de la cloenda, el festival ha pogut reprogramar-li el concert que tenia previst el 14 de juliol i que es va haver d’ajornar pel contacte d’un membre del seu equip amb un positiu per coronavirus. I és que la crisi sanitària ha tornat a condicionar una edició del festival que, amb tot, ha reunit uns 100.000 espectadors i ha aconseguit un 96% d’ocupació (sobre un aforament limitat al 70%) en 55 nits de concerts. El director, Martín Pérez, ha confessat que la xifra “impensable” d’assistents l’ha agafat per sorpresa.
Després de més d’un any allunyat dels concerts presencials, Drexler ha pujat recentment als escenaris, en una gira per circumscrita a l’estat espanyol durant aquest estiu de 2021. Gira que fins ara l’ha portat a Cartagena i Madrid, entre altres, i que va quedar temporalment interrompuda quan un músic va ser contacte d’un positiu per covid-19, afectant el concert que havia d’oferir precisament al Festival de Pedralbes. “Gràcies per la paciència, per esperar-nos, a la gran majoria que han conservat les entrades… Estem tan feliços d’estar finalment aquí a Barcelona. Feia 16 mesos que no tocava i tenia unes ganes tremendes de venir”, ha explicat l’uruguaià a l’inici d’un recital en què l’ha acompanyat al teclat i als cors la catalana Meritxell Neddermann i el basc Borja Barrueta a la bateria i percussions. ‘La milonga del moro judío’, ‘Mi guitarra i vos’, ‘Movimiento’, ‘Polvo de Estrellas’, ‘Todo se transforma’, etc. Drexler ha portat a Pedralbes un repertori farcit de cançons conegudes, i es reserva les novetats per més endavant. En tot cas la seva gira és una sort pels seus admiradors a l’Estat per tornar escoltar en viu l’elegant músic uruguaià, que ha tornat a fer les delícies del seu públic. L’artista ha treballat darrerament a l’estudi en les seves noves cançons, que volia presentar a finals d’any en un esperat nou disc i que acabarà publicant al febrer del 2022 segons ha explicat l’entorn del músic a l’ACN. La pandèmia marca de nou una edició de rècordEl certamen ha presentat enguany un cartell molt local degut a la dificultat de programar artistes internacionals per la crisi sanitària. Però després de la versió reduïda i especial del 2020 (Fes Pedralbes), el certamen ha recuperat si més no l’aspecte d’anys anteriors i un aforament proper als 2.000 espectadors a l’escenari gran. Durant les vuit setmanes que ha durat, ha hagut de fer front a algunes suspensions i ajornaments. Primer va haver d’anunciar la suspensió d’un dels pocs artistes internacionals del cartell, Alan Parsons, després que el músic cancel·lés la gira europea per la crisi sanitària. Després va venir la del concert de Diego el Cigala, en aquest cas pel procés judicial que l’artista té obert per un presumpte cas de violència de gènere. I per últim, l’ajornament del concert del protagonista de la nit d’avui, Jorge Drexler. Pérez ha confessat que ha calgut molta “cintura” per adaptar-se als canvis que ha anat imposant la pandèmia, inclòs l’avançament de l’hora de tancament la darrera setmana des de la reinstauració del toc de queda a dos quarts d’una de la nit. En tot cas, la resposta del públic ha estat una sorpresa pel mateix director del festival, que s’ha mostrat més que satisfet en declaracions a l’ACN amb l’altíssima ocupació d’aquesta edició, això és, dins del marge del 70% de l’aforament permès per les restriccions contra el coronavirus. En qualsevol cas, Martín Pérez ha qualificat de “gairebé insòlit” l’èxit de convocatòria, i ha explicat un cop més que la gent “li agraeix” que s’hagi realitzat per segon any consecutiu malgrat les limitacions de la pandèmia.En aquest sentit, Pérez ha explicat amb gran satisfacció que “no s’ha detectat cap positiu” durant tot el festival. “Som molt estrictes, amb la col·laboració absoluta del públic; inclús en algun concert que era més donat a ballar jo mateix sortia i els demanava que no ho fessin. És una satisfacció, perquè aquí la gent se sent segura”, ha manifestat. Objectiu: “millor festival d’Europa”Tot i el desgast d’organitzar una edició en aquestes condicions, Pérez ha reclamat el “dret a somniar” i ha pronosticat que l’any vinent el festival serà “extraordinari”, coincidint amb la seva desena edició. De fet, el promotor ambiciona que el Jardins de Pedralbes acabi sent considerat “el millor festival d’Europa”, de la mateixa manera que ho va ser d’Espanya l’any 2019. El director no descarta projectar-lo en aquest sentit amb presentacions fora de l’Estat, sense que això impliqui canviar la seva identitat, ni molt menys l’emplaçament, que es considera la clau del seu èxit. 55 nits de música a PedralbesEl festival arrancava el 2 de juny amb l’actuació de Sara Baras i la impressió del seu director que enguany la cita estaria “més a prop de la normalitat”. 55 nits després han passat pels jardins de Pedralbes artistes com Love of Lesbian, Rosario, Manel, Raphael, Niña Pastori, James Rhodes, Woodkid, Viva Suecia, Zahara, Hombres G, Vanesa Martín, Alvaro Soler, Salvador Sobral, Miguel Poveda, Nathy Peluso i Maria Arnal i Marcel Bagés. D’altra banda, el certamen ha repetit la fórmula estrenada el 2020 d’accés per 7 euros al Village sense tenir entrada pel concert principal de la nit. En aquest espai de restauració i música també als jardins de Pedralbes hi ha dos escenaris amb artistes joves o poc coneguts, que actuen abans del cap de cartell. A l’escenari patrocinat per Seat Mo hi ha actuat entre altres Intana, Clara Gisbert, Renaldo & Clara, Ganzà, Jordi Serradell, Curos, River Omelet, Velvet Candles, Andrea Santiago, Jack Bisonte i Melifluo i fins a una cinquantena de propostes musicals. En la jornada inaugural ha destacat l’actuació de Maria La Blanco.


