Edició 2108

Els Països Catalans al teu abast

Divendres, 03 de maig del 2024
Edició 2108

Els Països Catalans al teu abast

Divendres, 03 de maig del 2024

Ibai Abad actualitza la novel·la ’L’Escanyapobres’ de Narcís Oller en un film amb aire de western

|

- Publicitat -

ACN Barcelona – ‘Escanyapobres’, l’adaptació de la novel·la homònima de Narcís Oller, dirigida per Ibai Abad , s’estrena al BCN Film Fest. Abad actualitza l’obra amb un film amb aire de western, que potencia el personatge de la Cileta, que en el llibre té un paper molt secundari. Els actors Àlex Brendemühl i Mireia Vilapuig són els protagonistes de la història, que se situa al segle XIX i que gira al voltant de l’arribada del tren a un poble aïllat i amb aquest, arriba també l’Oleguer, un fosc usurer. En una entrevista amb l’ACN, Abad remarca que el film tracta sobre la corrupció.

La història està ambientada a finals del segle XIX. L’arribada del tren a un lloc aïllat porta l’anhelat progrés, però també a l’Oleguer, un fosc usurer amb negocis tèrbols. Quan expropia la masia de la Cileta i de la seva família i se la queda, la jove pagesa farà tot el possible per recuperar casa seva.

Publicitat

Abad diu que els habitants del poble esperen el tren i amb aquest també ho fan els banquers i el capitalisme. Amb aquest pretès progrés, irromp també al poble una enorme foscor. “A tots ells els hi expropien les cases, els hi treuen la seva riquesa, les terres i els materials”. La idea era reflexionar sobre com allò que un desitja es pot convertir en la cosa que et pot acabar matant.

En aquest context, el director indica que el personatge de l’Oleguer es presenta al poble amb “tota una càrrega fosca i intenta fugir de si mateix i del seu passat, però no pot. Vol aconseguir la llum, però sempre acaba escollint la foscor”. En canvi, la Cileta, és tot el contrari. Ella, diu, ve de “la puresa i de viure enmig de la natura i quan arriba l’Oleguer, el veu com l’única via per fugir de la foscor i de les cadenes”.

Abad recorda que la novel·la de Narcís Oller, ‘L’Escanyapobres’, no té una ambientació de western, però tracta sobre aquest moment de transformació i de l’arribada del progrés i la revolució industrial a llocs més aïllats. “La novel·la té un punt de rondalla i presenta un conte sobre l’arribada del capitalisme i nosaltres hem fet el mateix agafant elements de western”, indica.

<strong>Àlex Brendemühl</strong>

L’actor Àlex Brendemühl explica que li va semblar molt interessant enfocar un clàssic de Narcís Oller i donar-li unes quantes voltes i actualitzar-la i donar-li estètica de western i augmentar la importància del personatge de la Cileta.

Brendemühl es posa en la pell d’un home que “està molt present a la iconografia de la literatura i tothom té un referent de com ha de ser”. Apunta que era un repte molt interessant donar-li vida i també humanitat. “No és només el cobrador del frac i el banquer ambiciós que vol enriquir-se, sinó que l’hem transformat en un personatge que també estima i vol ser diferent”.

L’actor assenyala que li han donat una lectura a la novel·la més actual. “A vegades aquestes novel·les de finals del XIX tenen una cosa rància i respiren una moralitat burgesa que ve justificada per la moral judeocristiana i el catolicisme”, declara. D’aquí, afegeix, ha sortit un discurs més obert i universal del western i de la conquesta l’oest i del món.

<strong>Mireia Vilapuig</strong>

Per la seva part, Mireia Vilapuig explica que al llibre el seu personatge no té gens de presència i apareix com una dona objecte. “És molt interessant la revisió del clàssic i com col·locar aquests personatges femenins a primera línia”.

La Cileta, apunta, és “una noia molt arrelada a la seva família i molt maternal”. Al mateix temps, recalca, “trenca amb la norma de la feminitat i de la dona d’aquell moment i reivindica els seus drets i intenta col·locar-se en una posició on pot tenir les mateixes llibertats que podia tenir un home de finals del segle XIX”.

<strong>Producció</strong>

‘Escanyapobres’ és una producció d’Abacus, Nakamura Films i Mayo Films rodada en català, amb la col·laboració de l’Institut Català de les Empreses Culturals i l’Institut Valencià de Cultura, i la participació de 3Cat, À Punt Mèdia i CREA SGR.

Publicitat

Segueix-nos a les xarxes

Més notícies

Opinió