Edició 2101

Els Països Catalans al teu abast

Divendres, 26 de abril del 2024
Edició 2101

Els Països Catalans al teu abast

Divendres, 26 de abril del 2024

Foment del Treball proposa una gestió consorciada les infraestructures estratègiques catalanes

|

- Publicitat -

ACN Barcelona.-Foment del Treball ha proposat aquest dimecres que les infraestructures estratègiques catalanes –com l’Aeroport del Prat, el Port de Barcelona, les vies d’alta capacitat i les Rodalies- siguin gestionades de manera consorciada i individualitzada per diferents administracions i altres agents institucionals i econòmics del territori. Per exemple, en el cas de les autopistes, que en breu finalitzaran la seva concessió, la patronal suggereix la creació d’un òrgan gestor amb les administracions amb competències perquè cobrés un cànon equivalent entre el 20% i el 25% de l’import dels peatges actuals, amb el què es recaptarien uns 1.300 MEUR. D’altra banda, per a l’Aeroport del Prat, demana que s’activi el consell rector que el Consell de Ministres va aprovar el 2011 per assolir una gestió més individualitzada.

El vicepresident de la patronal, Joaquim Llansó, ha comentat que “cal fer pedagogia” en el finançament de les vies d’altes prestacions, entre elles les autovies, “maldites gratuïtes perquè les hem pagat entre tots”, ha afegit. Tant Llansó com el president de Foment, Jose Sánchez Llibre, consideren que el manteniment de les autopistes i autovies –i també la seva modernització amb l’arribada del 5G- ha de ser un “pacte d’Estat” i que va més enllà “d’un partit polític”. Llansó ha plantejat que Catalunya fos el primer territori en implementar-lo perquè “portem molts anys pagant i ja estem acostumats”.A més, l’òrgan gestor que proposa la patronal abonaria la part corresponent a les empreses que encara no han finalitzat la seva concessió. D’altra banda, el vicepresident de Foment també ha suggerit que els vehicles pesants que circulen per l’Eix Transversal –un 40% del total- se’ls faci pagar un peatge explícit, ja que d’aquests, el 70%, només estan de pas i utilitzen la via d’Europa cap a l’Estat o viceversa. Sobre l’Aeroport, Foment del Treball ha recordat que el Consell de Ministres ja va aprovar l’11 de novembre del 2011 la creació d’un consell rector per a l’Aeroport del Prat i un altre per a Barajas, però que després tot va canviar amb l’arribada del PP a l’Executiu i la privatització del 49% de l’empresa, mentre que l’Estat va mantenir el control amb el 51% restant. En aquest sentit, el vicepresident de Foment ha afirmat que tot i que es tracta d’un aeroport “ben gestionat” podria tenir “molta més independència” en la fixació de taxes, vols, línies o ‘slots’ i aconseguir “una gestió de més KM0”.En aquest sentit, ha posat de manifest que mentre Aena fa una gestió centralitzada de tots els aeroports a l’Estat al mateix temps en compra d’altres a la resta del món, en referència al de Luton. Per això, ha proposat, per exemple, que es pogués crear una filial de l’empresa gestora només per als aeroports catalans o inclús només per al del Prat, amb més presència del territori.Foment ha traslladat la mateixa idea per als ports de Barcelona i Tarragona, que depenen de l’Estat perquè tinguin “més flexibilitat i autonomia”, ja que –ha remarcat- la majoria de ports a la resta del món es gestionen individualment i inclús es fan la competència entre ells.Sánchez Llibre advoca per un acord ràpid entre governs per a una gestió consorciada de RodaliesPer la seva banda, el president de Foment del Treball, Josep Sánchez Llibre, també veu com una prioritat una gestió consorciada de Rodalies, una infraestructura que, ha recordat, utilitzen 420.000 ciutadans. Segons ha dit, la participació d’agents econòmics en la seva gestió aportant “recursos humans i talent”, com Foment del Treball, permetria que fos “més eficaç” i que “seria molt fàcil” si els governs català i espanyol es posessin d’acord, sense necessitat de concretar un traspàs. “És un plantejament que hauria d’estar acceptat per totes les administracions”, ha subratllat.La patronal reitera que el servei de Rodalies i Regional han rebut inversions molt inferiors a les necessitats del territori i que l’estat de manteniment de les línies i la seva modernització “no és la idònia”, en un context d’emergència climàtica.

Publicitat

Segueix-nos a les xarxes

Més notícies

Opinió