Dimecres, 28 de juliol de 2021 - Edició 1098
La República

Els sindicats de Nissan alerten que perillen dos models més a la Zona Franca i anuncien un front comú per evitar el tancament

ACN Barcelona.-Els sindicats de Nissan han denunciat la situació que viuen les plantes de la marca nipona a l’Estat i en concret la de la Zona Franca de Barcelona, que […]

Avatar
Agències 30/01/2020

ACN Barcelona.-Els sindicats de Nissan han denunciat la situació que viuen les plantes de la marca nipona a l’Estat i en concret la de la Zona Franca de Barcelona, que produeix al 20% de la seva capacitat i acaba de perdre la producció de la pick-up de Mercedes. En una roda de premsa, el comitè d’empresa ha alertat que perillen dos models més de la fàbrica barcelonina, la furgoneta eNV-200 i la pick-up de Nissan i ha assegurat que els representants dels treballadors s’uniran en un “front comú” per evitar el tancament de les fàbriques. Els treballadors han reclamat un pla de negoci que garanteixi la continuïtat de la planta de Zona Franca, Sant Andreu o Montcada i han anunciat la primera jornada de mobilitzacions, dimarts 4 de febrer, davant del consolat del Japó a Barcelona.

La pick-up de Mercedes Benz representa el 15% del total de la producció i la seva pèrdua pot afectar a la fàbrica a llarg termini, asseguren els sindicats. Aquest moviment pot perjudicar també els 240 treballadors de la fàbrica de Sant Andreu, que produeix bastidors. Pel que fa a les instal·lacions de la Zona Franca, la producció queda reduïda als models pick-up Nissan Navarra, Renault Alaskan i la furgoneta elèctrica Nissan eNV-200.El comitè, però, ha avisat que les instal·lacions barcelonines podrien deixar de fabricar en un any la furgoneta elèctrica, que es traslladaria a una planta francesa propietat de Renault, on es fabrica el model Renault-Kangoo. Segons els representants dels treballadors, també es posa en qüestió la rendibilitat de fabricar de la pick-up de Nissan sense el model de Mercedes.Aquests dubtes han portat a Nissan Motor Ibérica a encarregar un pla de viabilitat de la planta, que farà públic abans de l’estiu. Un procés que els sindicats veuen amb preocupació, segons ha explicat el representant de Sigem- Usoc, Miguel Ruiz. “Ens oposarem de manera rotunda si els resultats d’aquest estudi són desfavorables pels treballadors. No deixarem que 25.000 famílies es quedin sense llocs de feina per culpa d’una planificació errònia i de l’incompliment dels acords de Nissan”, ha explicat el sindicalista.Els treballadors han afirmat que “no es creuen” les promeses d’inversió d’una nova planta de pintura a Barcelona, que es començaria a construir l’any 2023. “Per molt que ens diguin que estan compromesos, aquí ningú es creu que si no ens donen vehicles nous facin una planta de pintura, perquè fer una planta per no pintar cotxes no té cap sentit”, ha apuntat el representant de CCOO, Miguel Àngel Boiza. En aquest sentit, ha demanat que s’asseguri la producció fins al 2023. La plantilla ha lamentat el pes de Renault en l’aliança amb Nissan i ha assegurat que ni la mateixa direcció de la marca nipona té clara la continuïtat de les plantes a Europa. Segons ha dit Boiza, les decisions que ha pres últimament la cúpula de la multinacional “semblen pensades per deixar morir les fàbriques espanyoles de manera lenta”. Per aquest motiu, la plantilla ha demanat a la direcció de Nissan que “es planti” davant de Renault i que lluiti per la continuïtat de les seves pròpies plantes.Preguntats sobre si la direcció havia posat sobre la taula el tancament de la fàbrica de Barcelona, els representants dels treballadors han assegurat que “no els ho han dit” però “no cal ser molt intel·ligent” per veure que sense nous models la fàbrica no tindrà futur. “No ens ho han dit però o ens assignen un cotxe o ens tanquen”, ha afirmat el sindicalista de CCOO.Sobre les mobilitzacions que tenen previstes, han assegurat que estan disposats a fer “el que hagin de fer” i no s’han tancat cap mena d’escenari. Alhora, han recordat que els treballadors no han respost amb convocatòries de vagues les últimes retallades de personal i, en canvi, la direcció no ha complert els acords amb els sindicats.Al llarg del 2019, Nissan Motor Iberica i els sindicats van pactar 600 acomiadaments, com a part d’un pla de reducció global dels treballadors de la companyia automobilística. En aquell acord, la direcció es va comprometre a treballar pel futur de la fàbrica i invertir 70 milions d’euros en la nova planta de pintura.El gegant automobilístic de la Zona Franca ja va patir un ERO el 2009 que va afectar 1600 persones i en els últims anys ha vist com es reduïa substancialment la seva producció després que la marca japonesa decidís retirar tres models (Pulsar, la furgoneta Evalia i la furgoneta convencional NV-200). En condicions òptimes, la planta pot arribar a produir 200.000 cotxes l’any.