ACN Barcelona – Els estudiants espanyols se situen en la mitjana de l’Organització per a la Cooperació i el Desenvolupament Econòmic (OCDE) en pensament creatiu, segons el tercer volum dels resultats de PISA 2022. Els alumnes espanyols de 15 anys van obtenir una puntuació mitjana de 32,8, quan la mitjana de l’OCDE és de 32,7. Amb aquesta xifra Espanya se situa per davant de països com Alemanya, França, Països Baixos o Itàlia. Segons els resultats, els estudiants més desfavorits econòmicament presenten pitjors resultats però amb millor nivell d’equitat que en el conjunt de l’OCDE i la UE. Segons PISA, el 80% dels estudiants espanyol va obtenir com a mínim el nivell de rendiment bàsic (nivell 3 o més).
El 25% va obtenir un alt rendiment en pensament creatiu (nivells 5 i 6). D’aquests últims, només un 15% són també els millors en matemàtiques i un 14% en lectura.
La prova va explorar la competència dels estudiants en tres processos cognitius: generació d’idees diverses, generació d’idees creatives i avaluació i millora de les idees. Els estudiants espanyols van obtenir notes més altes en les tasques relacionades amb avaluar i millorar les idees, en comparació amb la resta.
Si es té en compte el nivell socioeconòmic, els estudiants més afavorits tenen un rendiment en pensament creatiu major que els seus companys desafavorits econòmicament. Espanya va obtenir 7,9 punts de diferència a favor de l’alumnat afavorit econòmicament, per sota de la mitjana de l’OCDE, amb 9,5 punts de diferència, i del total de la Unió Europea (UE), amb 10,2 punts. Per tant, hi ha un major nivell d’equitat.
Aquesta mateixa situació es dona pel que fa a l’alumnat migrant, els resultats del qual presenten menys diferències respecte de l’alumnat nadiu a Espanya si es compara amb les mitjanes de l’OCDE i la UE.
Per sexe, les dones presenten millors resultats que els homes. En concret, la diferència entre unes i altres és de 2,2 punts, menor que els 2,7 de l’OCDE i 2,6 del total de la UE.
A banda d’avaluar el rendiment en pensament creatiu, els estudiants també van respondre preguntes sobre com perceben la creativitat. A l’Estat espanyol, el 86% dels estudiants està d’acord o molt d’acord amb que es pot ser creatiu en gairebé qualsevol matèria i el 83% està d’acord o molt d’acord amb l’afirmació que fer alguna cosa creativa el satisfà.


