Dissabte, 12 de juny de 2021 - Edició 1052
La República

El Teatre Romea programa “els grans clàssics” ‘Madre Coraje’ de Bertolt Brecht i ‘El Rey Lear’ de Shakespeare

ACN Barcelona.-El Teatre Romea porta a escena a partir d’aquest dijous i fins al 9 de maig ‘Madre Coraje’ de Bertolt Brecht i ‘El Rey Lear’, de Shakespeare. “És una […]

Avatar
Agències 20/04/2021

ACN Barcelona.-El Teatre Romea porta a escena a partir d’aquest dijous i fins al 9 de maig ‘Madre Coraje’ de Bertolt Brecht i ‘El Rey Lear’, de Shakespeare. “És una relectura molt personal dels grans autors i els grans clàssics”, ha definit el director artístic del Teatre Romea, Josep Maria Pou. Les obres són en castellà i les porta a escena la companyia andalusa Atalaya, premiada amb el Premi Nacional de Teatre l’any 2008 del ministeri. De fet, són els dos espectacles més premiats d’Atalaya. El director de la companyia, Ricardo Iniesta, ha assegurat que els textos, malgrat estar escrits fa segles, “semblen fets pel moment actual”. En aquesta línia, Pou ha remarcat que hi ha “l’obligació” d’acostar aquests títols a les noves generacions.

El text teatral de ‘Madre Coraje’, de Bertolt Brecht, pren com a referència la guerra i es posiciona contra ella. “Parla de les guerres i d’aprofitar-se de la situació de guerra pandèmia per prosperar”, ha dit Iniesta equiparant-ho amb l’actualitat. “Us sona que això ho estigui fent algú?”, ha ironitzat l’andalús. Amb tot, el director ha assegurat que l’obra representa una metàfora de la societat actual. “El teatre ha de generar ànsies de canviar el món”, ha afegit Iniesta. ‘Madre Coraje’ oferirà cinc funcions del 21 al 25 d’abril. Pel que fa a ‘El Rey Lear’, el muntatge és un clàssic de William Shakespeare i es basa en un conte popular que apareix incorporat a la història antiga d’Anglaterra des del segle XII. L’obra explica un conflicte a tres nivells del rei Lear, qui va voler conèixer el grau d’afecte de les seves tres filles per a designar com a successora a qui més l’estimés. Shackespeare va ampliar i transformar la trama amb una visió més personal i aquest és el resultat que plasma Atalaya al Romea. De ‘El Rey Lear’ se n’oferiran deu funcions del 28 d’abril al 9 de maig. “Si Shakespeare és l’Himalaia, ‘El Rey Lear’ és l’Everest”, ha comparat Iniesta. En aquest sentit, ha assegurat que el muntatge reuneix tots els elements del dramaturg anglès, des de “l’humanisme” fins a la “visió política”. A tall d’anècdota, Pou ha explicat que ell va interpretar el rei Lear com a actor al Romea el 2004, fa 17 anys, i ha assegurat que “recorda especialment l’aventura”. Així mateix, ha recordat que el muntatge també va oferir-se a Barcelona el 2015 de la mà de Lluís Pasqual amb l’actriu Núria Espert com a protagonista, qui va ser la primera dona a encarnar el personatge del rei. Iniesta ha destacat que els dos muntatges són “estèticament molt diferents”. Així, ‘Madre Coraje’ se situa al centre d’Europa, mentre que ‘El Rey Lear’ transporta a una “atmosfera” propera als països bàltics. El director ha remarcat “l’important treball dramatúrgic” per adaptar les obres, així com el “treball físic” dels actors durant les representacions, cosa que els impossibilita dur a terme una doble funció. Josep Maria Pou ha celebrat la possibilitat de tenir Atalaya al Romea i ha lamentat que, derivat del context de pandèmia, tan sols hi puguin oferir funcions durant dues setmanes. El director del Romea ha destacat els èxits de la companyia andalusa, que ha recorregut prop de mig miler de ciutats de trenta-nou països durant els més de trenta anys de trajectòria. A més, ha participat en més de cent cinquanta festivals internacionals, on ha obtingut una quarantena de premis. Després de tot, Iniesta ha celebrat poder oferir funcions a Catalunya i ha assegurat que és la part de l’estat on més actuen, fins i tot més que a Andalusia. “Atalaya existeix en gran part per Catalunya”, ha recalcat el director. Bon any per AtalayaMalgrat que la pandèmia ha deixat tocats molts sectors culturals, el director d’Atalaya, Ricardo Iniesta, ha assegurat que el 2020 ha estat “un dels millors anys” per la companyia. Així, ha aclarit que, deixant de banda tota la situació negativa de la pandèmia, a nivell estrictament professional han tingut més públic que altres anys i el seu laboratori d’actors, Atalaya TNT, també ha tingut molta activitat.