Dissabte, 24 de juliol de 2021 - Edició 1094
La República

Cambray aposta per millorar el finançament per lluitar contra la segregació i abaixar ràtios i hi inclou la concertada

ACN Barcelona.-El conseller d’Educació, Josep González Cambray, ha assegurat que es treballa per millorar el finançament i fer possible la lluita contra la segregació escolar i la reducció de ràtios. […]

Avatar
Agències 30/06/2021

ACN Barcelona.-El conseller d’Educació, Josep González Cambray, ha assegurat que es treballa per millorar el finançament i fer possible la lluita contra la segregació escolar i la reducció de ràtios. En aquesta millora del finançament ha inclòs a l’escola concertada, ja que ha dit que és part necessària per garantir aquesta distribució equilibrada de l’alumnat. Per a Cambray, el gran repte de la legislatura és aconseguir la transformació educativa i fer-ho lligat a la lluita contra la segregació i la garantia de l’equitat. En una compareixença al Parlament, ha mencionat els quatre eixos que ha de seguir aquesta transformació: “social, sostenible, democràtica i feminista”.

Cambray ha detallat que s’ha de millorar l’oferta educativa i en aquest sentit ha assegurat que es treballarà per reduir ràtios de manera “progressiva”. En aquest sentit, també ha apuntat que es continuarà la tasca d’incrementar l’oferta ja sigui amb nous equipaments o amb la integració de centres privats o concertats a la xarxa pública, si així ho demanen i es compleixen tots els requisits. Pel que fa les escoles bressol, ha assegurat que s’ha d’avançar cap a la gratuïtat de l’etapa 0-3, començant pel P2, tenint en compte l’oferta actual -1.000 escoles bressol de titularitat municipal, 42 del Departament i 650 privades-. A més, ha garantit que no es tancaran cap de les 67 escoles bressol rurals per motius econòmics. Entre les línies de treball, ha mencionat també la continuïtat del pla digital per tal que tots els alumnes tinguin les competències necessàries en acabar l’etapa educativa i que els professionals estiguin formats digitalment. D’altra banda, ha criticat que no han arribat els 40.000 dispositius “promesos” pel govern espanyol. El conseller ha explicat també que es treballa en un nou batxillerat, que no estigui orientat només a superar la selectivitat. “Necessitem joves capaços de superar exàmens però no només”, ha dit. Per això, es busca un batxillerat més competencial, que superi les modalitats definides per matèries, que tingui una important càrrega de l’opcionalitat i que sigui, en definitiva, “més flexible”. A més, ha assegurat que aquesta ha de ser també “la legislatura de l’FP”. Sobre això, ha apostat per establir aliances i fórmules per incorporar les petites empreses del territori i millorar la orientació. El proper curs tots els instituts oferiran FP dual. Millora del finançament de l’escola concertadaEl conseller ha garantit també “màxima fermesa” en la lluita contra qualsevol tipus de violència, ha mencionat la necessitat d’incorporar la mirada feminista i establir un diàleg fructífer amb l’escola concertada, i treballar per una oferta conjunta més enllà de la titularitat. Sobre la concertada, ha dit també que s’ha de millorar el finançament perquè sinó no es podrà fer una distribució equilibrada de l’alumnat. El conseller ha afirmat que aquell alumnat vulnerable que tingui plaça reservada en una concertada ha de tenir garantit la matrícula amb les despeses de sortides, material o menjador. En una entrevista a ‘La Vanguardia’ aquest dimecres, Cambray ha assegurat que es revisaria i milloraria el finançament de la concertada i ha assegurat que l’objectiu és que totes les escoles tinguin les mateixes condicions. A més, ha anunciat la posada en marxa d’una taula educació inclusiva amb famílies, professionals i altres agents per calendaritzar el desplegament del decret d’escola inclusiva els propers anys. Per últim, ha fet una defensa del sistema d’immersió lingüística i ha afirmat que cal continuar avançat per millorar l’ús social de la llengua també en els espais de joc i entreteniment. Com ja ha dit darrerament, el proper curs mantindrà mesures restrictives per la covid-19 però la intensitat d’aquestes dependrà de l’evolució epidemiològica. Així, ha dit que fins al setembre es poden flexibilitzar més mesures de les que ja s’han flexibilitzat. Tot i això, ha insistit que es mantindran els grups estables i que la decisió sobre si és possible retirar al mascareta depèn del que digui Salut. “Les retirarem el primer dia que les podem retirar perquè necessitem veure’ns les cares”, ha declarat. Demandes des de l’oposicióLa diputada del PSC Esther Niubó ha mostrat preocupació per “l’elevada” taxa d’abandonament escolar prematur, la segregació escolar i la manca d’equitat. La socialista ha lamentat que en els darrers anys no s’hagi prioritzat l’educació com calia i creu que s’ha perdut una oportunitat en no aprovar un pressupost d’urgència. Ara, ha dit, hi ha més alumnes i més complexitat que fa uns anys, i s’hi sumen unes dificultats agreujades per la pandèmia. Per tot plegat, ha demanat al conseller “lideratge i màxima ambició” en la defensa de l’educació pública.El diputat de Vox Joan Garriga també s’ha referit als pressupostos i els ha considerat insuficients davant d”urgències educatives”. Ha carregat contra una suposada “imposició del català”, una “imposició ideològica” i una “hipersexualització” a les aules i ha defensat la “pluralitat de models educatius”. Segons Garriga, això vol dir que hi hagi llibertat per escollir la llengua vehicular a l’escola, però també per si portar els fills a un centre mixt o diferenciat, per exemple. També ha defensat els concerts educatius i ha proposat un xec escolar per ajudar les famílies vulnerables.Carles Riera, de la CUP-NCG, ha avisat que tenen “importants discrepàncies” respecte del model educatiu. Per als anticapitalistes, l’objectiu és el d’un sistema educatiu universal, públic i gratuït des de l’etapa inicial fins a la universitat en què tot sigui de titularitat, provisió i gestió pública. Segons Riera, el sistema vigent produeix segregació escolar. A banda, ha criticat que la requalificació dels centres d’alta complexitat s’hagi fet en base a les dades del 2018-2019.Sobre aquest punt també n’ha parlat Jordi Jordan, d’En Comú Podem, qui ha preguntat si es revertirà la catalogació i ha argumentat que la situació actual no té res a veure amb les dades de referència. A més, ha reclamat una reforma integral de l’ESO i ha defensat més pressupost, blindar la immersió lingüística i una escola verda i feminista que acabi amb les desigualtats educatives. Ciutadans ha impugnat el model d’immersió lingüística i ha reiterat que el model ha de ser trilingüe. En una línia similar a Vox, el grup ha rebutjat “introduir ideologies a les escoles” i ha demanat que aquestes siguin “neutrals”. Per la seva banda, Eva Parera, diputada del PPC, ha denunciat que la catalogació de centres d’alta complexitat és una “retallada encoberta” perquè no s’han tingut en compte les dades socioeconòmiques actuals. Cambray ha negat aquesta retallada i ha defensat que hi haurà més recursos per a la complexitat redistribuïts, així com que cap centre que tenia catalogació de complexitat deixarà de rebre recursos, tot i que en poden perdre. Ha insistit també que tot i que l’actualització s’ha fet en base a dades del 2018, si no s’hagués fet es continuaria amb informació sobre el 2014.