ACN Barcelona – El documental ‘Blackcelona: una historia de metal satánico’ retrata la irrupció del black metal a Barcelona als anys 90 i com es va estendre des de la capital al conjunt de Catalunya, a través del testimoni dels seus protagonistes. En una entrevista a l’ACN, Diego de Walpurgis, nom artístic de Diego López-Fernández, detalla que el documental és un homenatge a Ramón Porta, responsable de la revista ‘MetaliKO’, que en aquella època, assegura, va ser essencial per aquest estil musical. El documental s’estrena aquest dimecres al festival In-Edit i es projectarà també l’1 de novembre.
El director de ‘Blackcelona: una historia de metal satánico’ ha realitzat documentals de cinema fantàstic espanyol com ‘[REC] Terror sin pausa’ o ‘Hereredos de la bestia’ i des de feia temps volia tirar endavant un documental sobre música, però admet que el registre que li agradava per endinsar-s’hi era el del metal extrem. “Gràcies al meu pare a casa sonava Black Sabbath, Motörhead o Led Zeppelin”, indica.
Diego de Walpurgis va decidir fer una radiografia de la història del black metal a Barcelona en la dècada dels 90, que ell va viure com a seguidor d’aquest estil, i els grups que van sorgir a la capital catalana com també a tot el país. El documental també analitza el protagonisme de la revista ‘MetaliKO’, els segells Abstract Emotions o New Gotia, els Estudis Don Simón, la sala de concerts Garatge Club, o botigues de discos com Anaconda o Hysteria.
<strong>Entrevistats</strong>
Entre els participants al documental hi apareixen Ramón Porta, editor de la revista ‘MetaliKO’; Daemonous, de Sacrum Sacrificationis i Ork; Jordi ‘KatuMarus’, de Beheaded Lamb i Gorthaur; Daniel Rubí, Christopher B.W., d’Asgaroth, Alastor de Sacrum Sacrificationis i Beheaded Lamb, o Akerbeltz Mercyless, Akerbeltz. El documental també inclou el testimoni de Lilith Necrobitch, integrant de la primera formació femenina de black metal, Countess, juntament a Balberith ‘Mater Suspiriorum’ i Hella ‘Mater Lachrymarum’.
El director diu que ha volgut documentar que hi va haver una història que pocs coneixen i que tampoc són coneguts molts d’aquests grups que van iniciar la presència del black metal a Barcelona. Al documental se citen Asgaroth, Countess, Akerbeltz, Beheaded Lamb, Gorthaur, Sacrum Sacrificationis, Foscor, Blazemth o Atman. “Volia posar en ordre tot allò i narrar la cronologia dels esdeveniments de músics que es van ajuntar per formar les seves bandes i tocar un estil musical que avui segueix vigent”.
Als anys 90 a Barcelona “es va veure com aquella música tan underground que es mou a través de revistes com ‘MetaliKO’ agafa forma” fins l’arribada de grups internacionals més grans com Cradle of filth, detalla. “A dia d’avui el black metal no és una música comercial, però sí per a tots els públics, però hi ha un trajecte fins arribar a dia d’avui”. A Barcelona i Catalunya van aparèixer molts grups d’aquest estil, mentre que altres punts d’Espanya “no passava res”.
El director explica que va estar present en aquests inicis en els primers concerts a la sala Garatge Club. “No sabia si abastar fins a l’actualitat, però des del 2000 cap endavant l’onada de grups és molt gran i jo ja no tinc la vivència d’aquell inici”. Confessa que li interessava aquella Barcelona dels 90, amb les botigues de discos, les seves sales i revistes com ‘MetaliKO’.
<strong>Concert a la Plaça Tetuan</strong>
El documental fixa com a punt d’inflexió el concert que va tenir lloc a l’estiu del 1993 a la Plaça Tetuan del grup de black metal Sacrum Sacrificationis. De fet, el director recorda que aquell concert va ser molt mític per les persones com ell que hi van assistir. Explica que ell parlava d’aquell concert als seus amics i li preguntaven si havia passat de veritat. “Ells van pujar a l’escenari van amenaçar la gent i el públic els insultava, però va ser un concert que va marcar un inici”, diu.


