ACN Barcelona – El ple municipal de Barcelona ha aprovat provisionalment aquest divendres una modificació del Pla General Metropolità que busca conservar la singularitat del patrimoni del Clot i el Camp de l’Arpa i facilitar la construcció d’habitatge protegit. El document ha tirat endavant amb els vots favorables del govern, Junts-TriasxBcn, BComú i ERC. Ara es remetrà als òrgans competents per a la seva aprovació definitiva. Fins ara, la protecció patrimonial dels dos barris l’establia el Pla de Protecció de Patrimoni Arquitectònic, Històric i Artístic de Sant Martí, aprovat el 2000. L’abril del 2022 es va dictar una suspensió de llicències de nova construcció i gran rehabilitació i es va començar a treballar en el nou planejament.
El document aprovat provisionalment ara actualitza la normativa als dos barris, per garantir que segueixin sent reconeixibles i conservin la identitat en el futur. La modificació pretén posar en valor els trets del paisatge, definir una ordenació coherent amb la tipologia arquitectònica i de l’edificació dels dos barris, afavorir les actuacions de rehabilitació en lloc de les de substitució i identificar i protegir els edificis i conjunts més rellevants que estaven afectats.
Així, es proposen 12 nous conjunts patrimonials, es modifica la fitxa d’un ja existent i es mantenen quatre més. D’altra banda, s’inclouen 26 elements individuals, se n’elimina un, es modifica la fitxa de quatre més per millorar-ne la protecció i es mantenen 15 ja existents. En total, es proposen 188 noves parcel·les amb protecció patrimonial, que sumades a les ja catalogades fan un total de 242 parcel·les protegides.
També s’introdueixen una sèrie de normes que determinen la protecció urbanística de diversos eixos, ambients i fronts tradicionals i amb interès patrimonial.
En resum, sobre un total de 2.664 parcel·les dels dos barris que queden dins de l’àmbit de la modificació, es proposa la protecció de 839 -242 amb protecció patrimonial i 597 amb protecció urbanística-.
<strong>Mig miler de pisos</strong>
D’altra banda, aquesta actuació busca també promoure habitatge protegit. Per aconseguir-ho, es qualifiquen vàries parcel·les com a sòl destinat a habitatge protegit, amb una superfície aproximada de 8.500 metres quadrats. Algunes ja són propietat de l’Ajuntament i la resta està previst que s’adquireixin via expropiacions. El consistori calcula poder edificar 441 habitatges protegits d’aquesta manera.
En segon lloc, es preveu restringir l’ús d’habitatge en planta baixa a aquells carrers que no tinguin consideració de xarxa viària bàsica, de connexió local o d’eixos d’activitat. D’aquesta manera, es calcula que es podran construir uns 60 pisos més. Amb les dues mesures s’arribaria a mig miler d’habitatges.
Per últim, el document incrementa en uns 1.700 metres quadrats els espais verds, en més de 7.400 m2 el destinat a nous equipaments i reconeixement d’equipaments existents i proposa millores ambientals i de mobilitat.


