Dissabte, 19 de juny de 2021 - Edició 1059
La República

Antoni Llena dissenyarà la seva ‘constel·lació’ de dibuixos mironians a la Fundació Joan Miró l’any 2020

ACN Barcelona.-La programació de la Fundació Joan Miró per l’any 2020 incidirà en la “vocació transformadora” del museu i de l’art. En aquest sentit destaquen les exposicions de Nalini Malani […]

Avatar
Agències 12/12/2019

ACN Barcelona.-La programació de la Fundació Joan Miró per l’any 2020 incidirà en la “vocació transformadora” del museu i de l’art. En aquest sentit destaquen les exposicions de Nalini Malani (Premi Joan Miró 2019) i el seu esperit de justícia social i feminista, o de Musquiqui Chihying, reconegut per la vinculació del seu art amb la situació geopolítica. Però la transformació també es donarà portes endins, amb una intervenció en la col·lecció a càrrec d’Antoni Llena, que crearà una constel·lació amb 150 dibuixos de Joan Miró que són l’origen d’algunes de les seves grans obres. La Fundació tancarà, malgrat un any “difícil”, amb prop de 364.000 visitants (un 3% més). Xifra que espera consolidar l’any vinent amb un pressupost continuista de 7,3 milions.

La primera exposició del 2020 i una de les més destacades serà ‘No em sents’, de l’artista índia Nalini Malani, després d’haver guanyat el Premi Joan Miró 2019, dotat amb 70.000 euros i la producció de la mateixa exposició, a càrrec de ‘la Caixa’. Malani presentarà una selecció d’obres de tota la seva trajectòria, marcada pel pensament feminista i la condemna a la violència, així com les nocions de justícia social i ecològica. La mostra promet ser d’impacte, segons el director de la Fundació, Marko Daniel, per les seves instal·lacions immersives de gran format. L’altre gran projecte de la temporada inaugura una nova línia “d’intervencions” en la col·lecció de la Fundació. L’artista plàstic Antoni Llena protagonitza ‘Miró: Constel·lació Antoni Llena’. És a dir, una instal·lació mural on l’artista presenta una selecció de 150 dels 8.000 dibuixos de Joan Miró que es conserven a la Fundació, escollits després d’una feina de recerca de més de mig any. Llena ha escollit les obres en funció de l’emoció que li provocaven. La disposició de les obres dialoga amb dues obres de l’artista. D’altra banda, David Bestué comissariarà l’exposició ‘El sentit de l’escultura’, una visió personal de l’escultura. L’exposició, a la tardor, inclou “una selecció molt personal” d’obra de grans noms com Picasso, Miró, Brancusi o Susana Solano, entre molts altres. I encara en el terreny de les noves exposicions, la Fundació acollirà també a la tardor la peça de Musquiqui Chihying produïda amb l’impuls del Premi Fundació Han Nefkens – LOOP Barcelona Video Art (recentment anunciat), a banda del conjunt d’exposicions de l’Espai 13 amb el cicle ‘La facècia de les coses’, comissariat per Pere Llobera. Balanç del 2019 i mirada al futur Marko Daniel ha donat per fet que a final d’any compliran “l’objectiu” marcat al gener per augmentar un 3% el nombre de visitants a la Fundació. Segons dades provisionals, i malgrat apuntar que octubre i novembre van ser mals mesos degut a les protestes per la sentència del Tribunal Suprem, el museu tancarà l’any amb uns 364.000 visitants, és a dir, complint amb aquell objectiu. Aquest ha estat un any “difícil” i alhora “bo”, ha confrontat Daniel. Hi ha hagut canvis en l’àmbit institucional, amb la nova presidència de Sara Puig i vicepresidència d’Anna Vallès, així com els nous patrons Andreu Mas Colell o Antoni Vila Casas (patró ‘emèrit’ pel seu “acte de generositat” i compromís de donar fins a un milió d’euros per la col·lecció a la Fundació en els propers deu anys). El director s’ha mostrat satisfet dels “canvis” introduïts en la dinàmica interna de funcionament i els resultats expositius i de resposta ciutadana que han tingut. “L’art no és només un ‘hobby’ per gent que té temps lliure, sinó una oportunitat de relacionar-se amb el món i participar-hi; els resultats de la nostra feina en tots els àmbits (exposicions, espais familiars, etc.) indiquen que són aquestes experiències el que busca la gent”, ha defensat Daniel. En aquest sentit el director mira “amb optimisme” el futur. En clau econòmica, la recent aprovació d’un pressupost “de continuïtat” de 7,3 milions d’euros (on “s’inclouen” els primers 100.000 euros donats per la Fundació Vila Casas) posen la Fundació “en bona situació per continuar amb la programació”, ha senyalat.