Segons la investigació publicada avui per ARGIA, els membres de CCOO i l’associació Euskara Denontzat estan darrere del sabotatge bascòfob en el ‘cas Errenteria’. Al primer article de la sèrie «Qui hi ha darrere de l’atac al basc?», ARGIA ja va publicar missatges i àudios que provaven que el sabotatge a la convocatòria de treball de l’Ajuntament d’Errenteria estava organitzat i que la plataforma Osakidetza Units per la Llibertat Lingüística (HBA) n’era la responsable directa. Però ara queda clar que la plataforma i les seves membres no eren les principals culpables.
L’advocat gratuït per presentar els recursos el va pagar íntegrament l’associació Euskara Denontzat, i una de les persones clau de tota l’operació va ser Sabin Zubiri Rey. Zubiri és el principal referent del sindicat CCOO en les reivindicacions de l’euskera a Àlaba, Biscaia i Guipúscoa… i, al mateix temps, president d’Euskara Denontzat (Per un euskera sense barreres). En un missatge obtingut per ARGIA, el treballador fix d’Osakidetza que va presentar el recurs contra el LEP d’Errenteria afirma literalment: «CCOO sap bé el que fem». Diversos sindicats, activistes bascos i amants de l’euskera fa anys que acusen CCOO d’estar al darrere de la majoria de recursos contra els perfils lingüístics de basc. El març del 2025, Alfonso Rios, secretari de Salut Laboral, Medi Ambient i Llengua Basca de CCOO, ho negava rotundament a Berria i acusava els crítics de repetir «la mateixa mentida onze vegades». Segons ell, només quatre de les 23 sentències eren de CCOO i la resta eren de «treballadors amb advocats privats» que pagaven de la seva butxaca. La investigació de Zigor Olabarria Oleaga ho desmunta tot. María Isabel Veiras (Mabel) i María Teresa Perales, de la plataforma HBA, van ser les cares visibles del sabotatge: cap de les dues tenia interès en la plaça d’Errenteria i totes dues tenen lloc fix a Osakidetza. Però en un àudio gravat el 15 de gener, la mateixa Veiras confessa a la ciutadana Maider García: «La Sabine [Sabin Zubiri], membre de l’associació Euskara Denontzat, que lidera tot això, t’ho explicarà perfectament». Zubiri mateix ho reconeix en missatges: l’associació organitza xerrades, articles i debats… i «orienta les persones que ens demanen assistència jurídica». En el cas concret d’Errenteria, diu: «Ens hem ofert a buscar un advocat i cobrir el cost, en cas que algú vulgui presentar un recurs i no tingui un perfil C1».
Caldrà vigilar els sindicats espanyols a Catalunya
Perales es va presentar a les llistes de CCOO a les eleccions sindicals d’Osakidetza del 2024. Veiras, per la seva banda, va deixar escrit que «CCOO estava ben al corrent» de tot i que ella mateixa està «sindicalitzada». Així queda al descobert la gran mentida: mentre CCOO es presenta públicament com a defensor dels treballadors, el seu referent en llengua basca i l’associació que presideix paguen advocats i organitzen el boicot als requisits d’euskera. Una operació premeditada, finançada i dirigida des de dins del sindicat. ARGIA ho ha demostrat amb proves que no admeten rèplica.
La veritat ja és sobre la taula. I fa pudor de traïció.


