Edició 2731

Els Països Catalans al teu abast

Divendres, 16 de gener del 2026
Edició 2731

Els Països Catalans al teu abast

Divendres, 16 de gener del 2026

Els Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya passan la mà per la cara a Rodalies un any més

Mentre Renfe perd passatgers, la demanda de la infraestructura catalana, de 160 km i índex de puntualitat del 99%, augmenta i supera els 100 milions d'usuaris

|

- Publicitat -

El drama de Rodalies es constata any rere any, especialment quan es pot comparar amb els bons resultats i l’índex de puntualitat dels Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya, que un any més passen la mà per la cara al servei gestionat per Renfe. Mentre Rodalies, amb una extensa xarxa de 420 quilòmetres, no para de perdre passatgers i suma una pèrdua acumulada de 10 milions en els últims dos anys, els FGC, amb una xarxa de 165 quilòmetres, veuen com aquest 2025 ha augmentat la seva demanda i superen ja els 100 milions d’usuaris. Segons dades recents, FGC va tancar 2025 amb 100.646.695 viatges, un 3,2% més respecte a 2024, essent la primera vegada a la història que supera la xifra dels 100 milions. A l’altra cara de la moneda, el servei gestionat per Renfe: Rodalies va acabar 2025 amb un descens del 6,3% (110 milions de viatgers) respecte a l’any 2024, quan ja va començar a registrar pèrdues, i una disminució acumulada de passatgers a Rodalies d’una mica més de 10 milions d’usuaris, un 8,4% del total.

Publicitat

L’índex de fiabilitat entre els dos serveis també contrasta enormement, però també hi ha un alarmant contrast entre els que Renfe registra pels seus serveis a la Comunitat de Madrid i a Catalunya, per exemple. A Catalunya, només el passat desembre la mitjana de demora de Rodalies era de 21 minuts, mentre que a Madrid era de 12,4 minuts. A més a més, mentre a Barcelona es van suprimir o van ser cancel·lats el 3,5% dels trens programats, un total de 625 circulacions al desembre, a Madrid només va passar amb un 0,5% dels trens programats. Per si no n’hi hagués prou, només en els últims sis mesos Rodalies ha acumulat més de 1.500 hores de retard, sense sumar els retards de menys de 15 minuts, els quals són també molt freqüents.

Et pot interessar  L'Estat espanyol farà abans el corredor ferroviari del Vietnam que no pas el Corredor Mediterrani

Les dades de FGC, però, deixen en ridícul l’operador espanyol: l’índex de puntualitat és del 99% a totes les línies. Concretament, va ser d’un 99,78% a la Barcelona-Vallès, d’un 99,22% a la Llobregat-Anoia i d’un 99,07% a la Lleida-La Pobla de Segur. La demanda també ha augmentat en totes les línies: les línies metropolitanes van registrar un augment d’un 3,4% dels usuaris, la línia Llobregat-Anoia un augment del 2,8%, i la línia Lleida-La Pobla de Segur, un 9,1% més. En aquest servei concret, la demanda s’ha per 6,5 en deu anys (el 2016 FGC va començar a operar la línia), quan en aquella època hi havia 74.603 passatgers.

FGC detalla que la demanda a la línia Barcelona-Vallès en ciutats com Sabadell va incrementar-se per sobre de la mitjana, amb un 8,6%. Una situació que també es va donar a Terrassa (8,1%) i Rubí (5,9%). Pel que fa a la línia Llobregat-Anoia, hi ha municipis que han experimentat crescudes de dos dígits com ara Castellbell i el Vilar (20%), Manresa (15,8%), Sant Vicenç de Castellet (14,5%) i Vallbona d’Anoia (13,6%).

Publicitat

Opinió

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí