Edició 2703

Els Països Catalans al teu abast

Divendres, 19 de desembre del 2025
Edició 2703

Els Països Catalans al teu abast

Divendres, 19 de desembre del 2025

Una App permetrà valorar l’atenció en català dels comerços dels PPCC

|

- Publicitat -
L’aplicació mòbil ‘CatalApp’ és la darrera iniciativa de la Plataforma de la Llengua a favor de la normalització de l’ús social del català. L’objectiu, segons han exposat avui els responsables de l’entitat, és contribuir a millorar l’ús del català en l’atenció oral, escrita i virtual dels establiments comercials i en altres serveis de concurrència pública (hospitals, biblioteques, etc.). 
 
Actualment, segons estudis lingüístics recents en l’àmbit del comerç, l’ús del català està “per sota dels llindars de la normalitat”, diu la Plataforma per la Llengua. Especialment a les demarcacions de Barcelona i Tarragona “només” el 56% dels comerços tenen la retolació informativa en català (quan és un requisit legal, subratlla l’entitat) i tan sols el 40% atenen en català. A Girona i Lleida les dades són substancialment més altes, superant el 80% dels comerços en els dos aspectes. 
 
La directora de la Plataforma per la Llengua, Neus Mestres, considera que l’aplicació pot tenir dues virtuts. D’una banda, “reconèixer i felicitar” aquells establiments que ho fan bé, cosa que que l’entitat es planteja “fer públic” més enllà d’aquest entorn digital. Però, de l’altra, l’app pot ser una eina de pressió per als establiments que “no ho fan bé”, diu Mestres. 
 
“Permet que aquests comerços puguin adaptar-se i fer un canvi cap a atendre en català. Si el mercat ho demana, si els ciutadans demanen ser atesos en català”, confia la directora, els establiments reaccionaran. 
 
Un ‘trip advisor’ lingüístic’
 
Quant a la idiosincràsia de l’aplicació, Neus Mestres no ha tingut a comparar la funció de 'CatalApp' amb un Trip advisor –la popular web de ressenyes i recomanacions d’hoteleria i restauració- de tipus lingüístic. “De la mateixa manera que allà hi pots valorar la qualitat del menjar, de l’atenció o els lavabos, amb la nostra aplicació pots valorar si t’atenen o no en català”. 
 
L’aplicació s’ha activat aquest dimecres i es pot descarregar tant pel sistema operatiu d’Android com Ios. Els usuaris s’han de registrar amb les seves dades personals abans d’accedir a un registre d’1,5 milions de comerços i establiments (els que té indexats Google en l’actualitat als territoris de parla catalana) geolocalitzats. 
 
El funcionament és “senzill i intuïtiu” i permet valorar d’una banda l’atenció oral, la informació escrita del local i també la que està disponible al seu web i/o altres comunicacions virtuals. Els usuaris poden ponderar en una escala el seu nivell de satisfacció (però no la “correcció” lingüística de l’ús de la llengua, en cas que l’establiment l’utilitzi).
 
A més, també es poden fer comentaris sobre els establiments, sota una política d’ús que no permet la desconsideració o l’insult, segons han remarcat des de l’entitat. A més, amb les valoracions particulars s’estableix un rànquing general dels comerços en funció de la seva “responsabilitat lingüística”.
Publicitat

Opinió

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí