Dimecres, 16 de juny de 2021 - Edició 1056
La República

TV3 s’enfonsa encara més al juny

El rànquing d’audiència a Catalunya: en primer lloc tenim a forta distància de la resta de cadenes Tele5, amb un 19,7% de share. Després, Antena3 es col·loca segona amb un 16,7% i molt a prop TV3, amb un 16,2%. TVE té un 14% i després amb un 7,9% Cuatro. El K3-33 i la Sexta empaten amb un 3,7%, la sorpresa és 8TV, que obté un 3,1%. Vegeu aquí què ha dit TV3 respecte als seus pitjors registres de la història i les possibles raons. Per cert, sabeu com es mesura l’audiència televisiva?

Redacció
Redacció 03/07/2007

TV3 no aixeca el cap. Dia a dia i des de ja fa mesos, perd a un ritme trepidant teleespectadors. Si al maig passat la televisió pública catalana ja va resgistrar uns xifres alarmants amb uns mínims històrics d’audiència, aquest juny la decepció encara ha estat més gran: TV3 ha baixat dues dècimes més.

En dades exactes, la televisió catalana arriba a un 16,2% de share al juny, el més baix, insistim, des que el 1991 s’encetessin les audímetres. I és que la televisió del nostre país és la tercera per darrere de Tele5, que encapçala la llista amb una mitjana de 19,7% de share, i seguidament d’Antena 3, aposentada a la segona posició amb un 16,7%.

Les excuses

TV3 s’ha referit a aquestes dades de poca audiència a través d’un comunicat en què explica que les xifres mostren una “baixada de quota d’audiència de totes les cadenes generalistes”. També que TV3 no tingui drets d’emissió de retransmissions esportives ha fet que perdi pistonada. També la cadena parla que el K3-33 ha pujat un 3,7% de quota.

TV3 manté, però, el lideratge en la classificació dels 40 programes més vistos al juny a Catalunya, amb 14 entre els quinze primers. Tele5 n’ha situat dotze; Antena 3, vuit; TVE, 4; i Cuatro, 2. Entre els més vistos de la pública catalana destaquen Ventdelpla, a la tercera posició; Afers exteriors, a la quarta, i Polònia (cinquena).

Les possibles raons

Cada cop l’oferta és més gran. No oblidem que a poc a poc 8TV es va fent un espai en l’audiència catalana, ja que aquest més de juny ha aconseguit el 3,1% de l’audiència, el primer mes que ha comptat. També s’ha de destacar que puja el consum per TDT i cable: la televisió “convencional” ha retrocedit 8 dècimes. El cable ja té un 12,2% de share i la TDT un 6,7%.

Com es mesura l’audiència televisiva

L’empresa TNS Sofres és l’encarregada de mesurar l’audiència televisiva a l’Estat espanyol. Concretament té 3.845 aparells repartits per tot l’Estat espanyol i són fonamentals per a conèixer les audiències dia a dia. Aquesta empresa és l’única que es dedica a mesurar les audiències.

Ara fa més d’un any hi hagué una forta polèmica respecte als aparells col·locats a Catalunya. En la mostra de TNS, el percentatge de llars catalanoparlants ha anat descendint des de fa un temps fins a arribar a 35,8%, mentre que la representació de llars de parla castellana ha augmentat fins a un 51,3%. En l’Estadística sobre Usos Lingüístics de Catalunya (EULC-2003), encarregada per la Secretaria de Política Lingüística i realitzada per l’Idescat, les llars catalanoparlants són un 44,3% (+8,5%) i les castellanoparlants també un 44,3% (-7%). Les diferències, per tant, són molt importants.