Divendres, 24 de març de 2023 - Edició 1702
La República

Pintat defensa que Andorra aspira a ser ‘el motor dels Pirineus’

El Cap de Govern del Principat d’Andorra, Albert Pintat, ha defensat aquest divendres en una conferència amb professionals alemanys que Andorra aspira a ser ‘el motor dels Pirineus’, davant la falta d’impuls dels estats espanyol i francès, que sempre deixen en projectes totes les iniciatives previstes en territori fronterer, segons el seu parer. Davant d’un centenar de membres del Cercle de Directius de Parla Alemanya, un col·lectiu de residents a Barcelona, el dirigent andorrà ha explicat els plans de futur del seu govern per convertir el Principat en un país ‘atractiu, ortodox i competitiu’. Amb l’horitzó al 2020, Albert Pintat considera que Andorra ofereix una diferència centrada en la ‘qualitat de vida’ i s’ha de projectar amb un ‘talant liberal i receptiu’.

Redacció 20/01/2008

Albert Pintat ha estat aquest migdia a Barcelona, a l’Hotel Princesa Sofia, per oferir una conferència a un grup de directius alemanys, als que ha parlat del futur econòmic d’Andorra, un país que ha descrit com un ‘accident històric’ i un ‘objecte jurídic poc identificat’, davant les rialles dels assistents.

Després de fer un breu repàs a la història i particularitat del país més petit dels Pirineus, de 80.000 habitants i 464 quilòmetres quadrats, el Cap de Govern ha explicat que hi ha una ‘comunitat humana perduda en la globalització’ i ‘amb uns reptes enormes’, que es disposa a encarar amb la vista fixada al 2020.

A la vegada que ha recordat que els països més competitiu de la Unió Europea són de dimensions petites, com Finlàndia, Suècia o Suïssa, el dirigent andorrà ha defensat que Andorra ofereix 730 anys d’estabilitat política institucional, confiança en l’administració i una ‘gran qualitat de vida’.

En el món globalitzat, en què les noves tecnologies, el teletreball i els serveis d’alt valor són de cabdal importància, Albert Pintat considera que Andorra està situada en una zona privilegiada, amb un entorn natural de gran valor, que li dóna ‘una diferència’, i només a dues hores de Barcelona i dues de Tolosa, on hi ha les respectives universitats.

Com a exemples d’aquesta qualitat de vida que pot oferir Andorra a l’exterior, el líder polític del país ha parlat de tres pilars, que també sustenten ‘la qualitat de la vida pública’, a més d’un entorn lliure d’indústries, com són l’educació, el sistema de salut i la seguretat.

Sobre el sistema educatiu, pel qual s’han interessat els assistents, que han valorat l’alt nivell de persones que parlen tres o quatre llengües, Pintat s’ha mostrat orgullós de ‘ser l’únic país d’Europa on els pares poden triar la llengua d’escolarització dels fills’.

El Cap de Govern ha explicat que s’ofereixen tres sistemes d’escolarització, el francès, l’espanyol i l’andorrà, en què la llengua vehicular és la triada però s’ensenyen les altres dues i també l’anglès. Tanmateix, ha afegit que es pot parlar d’un quart model d’educació, que és el confessional.