Així de clar ho afirma l’arquitecte internacional japonès Toyo Ito, una de les estrelles de l’arquitectura contemporània, en referència al pas del túnel del tren de Gran Velocitat (TGV) a tan sols quatre metres dels fonaments del temple de Gaudí, que considera ‘una intervenció molt perillosa’. Ito i l’enginyer Mutsuro Sasaki, el seu home de confiança en temes d’estructures, van impartir anit la conferència ‘Arquitectura, tecnologia i naturalesa’ a l’interior del temple davant més de 1.000 persones
Les torres de la Sagrada Família són un dels seus elements més distintius: esveltes, de 60 metres d’altura i decorades amb el característic trencadís gaudinià. Què passaria si un d’aquests fragments de ceràmica acolorida caigués sobre algun dels turistes que visiten el temple? La Junta Constructora no vol arribar a saber-ho, per això quan s’han trobat dos trossos de trencadís al terra han sonat totes les alarmes. ‘Encara no sabem si han caigut ni d’on’, afirma l’arquitecte Jordi Bonet, responsable de les obres del temple des de 1984. A l’espera d’esbrinar-lo, ha manat embolicar els pinacles. ‘Deien que el epòxid, la cola que usem per al trencadís, era etern i només és segur 40 anys. Amb els materials nous no podem fiar-nos’, diu l’arquitecte en al•lusió a la paret que dividiria els fonaments del temple del túnel de l’AVE, feta de formigó ‘un material no fiable on pot haver filtracions d’aigua’, assegura.


