Silenci dels mitjans de comunicació per culpa dels interessos publicitaris
La Plataforma per la llengua ha denunciat públicament de manera reiterada aquestes pràctiques il·legals i asimètriques de la multinacional sueca, però reconeix la dificultat de fer arribar la gravetat de la situació a l’opinió pública atès que molts mitjans de comunicació tenen interessos publicitaris amb l’empresa
Marginació del català
Publicitat
Totes les llengües d’unes dimensions similars a la catalana sempre han tingut representació en el web d’Ikea i en l’etiquetatge dels productes de la multinacional. Totes, llevat del català, on Ikea ha pres la decisió de canviar la política lingüística, i a més, infligir la llei. Cal tenir en compte que amb la nova botiga de Sabadell, Catalunya té 3 botigues de la multinacional i més de 100.000 metres quadrats de superfície de venda, unes condicions i un negoci que supera amb escreix el d’altres països on hi ha llengües com el romanès, l’hongarès, el portuguès, l’eslovac, el búlgar o el tailandès. En tots aquests casos, Ikea és respectuosa amb la llei, afegeix la llengua de cada zona en l’etiquetatge dels seus productes i també hi inclou una versió complerta en el web. A més, Ikea també etiqueta en kazakh, serbi, croat i eslovè encara que no té ni una sola botiga en cap d’aquests territoris, però ho fa per respecte, ja que poden adquirir productes des dels països veïns. A les tres botigues que la multinacional té a Catalunya la majoria de productes estan etiquetats en més de 30 llengües però mai en català, encara que la llei vigent hi obliga, que és la llengua pròpia del lloc on s’adreça i que es tracta d’un mercat lingüístic molt superior a d’altres mercats que sí que són respectats.
Arran de les reiterades mostres de pràctiques il·legals en les instruccions, en l’etiquetatge i en les advertències dels productes, la Plataforma per la llengua ha insistit una vegada i una altra a la companyia que normalitzés la situació. La darrera vegada va ser aquesta mateixa primavera (podeu veure’n el comunicat a https://www.plataforma-llengua.cat/noticies/interior/1674). Tanmateix, la companyia sueca no ha fet cap rectificació i ni tan sols ha contestat la carta de l’entitat. Finalment aquest novembre l’ONG pel català ha tramitat una denúncia oficial per tal que la multinacional s’ajusti a la legalitat i als drets del consumidor (us adjuntem còpia de la denúncia). De fet, amb anterioritat al 2010 la multinacional ja va rebre multes per no etiquetar alguns productes en castellà. Llavors sí que l’empresa va rectificar i va afegir el castellà a tots els productes, accedint de manera immediata a acomplir la llei pel que fa al castellà. Ara, però, es nega sistemàticament a aplicar la llei que afecta a l’altra llengua oficial.