Dilluns, 2 d'agost de 2021 - Edició 1103
La República

Els afectats pel tall dels FGC tindran un bitllet gratis per cada tres utilitzats

El secretari per a la Mobilitat del Govern, Manel Nadal, ha anunciat finalment la compensació que Ferrocarrils de la Generalitat (FGC) ha acordat amb el Comitè d’Usuaris de l’empresa per als 20.000 viatgers que han estat afectats per la interrupció del servei de la línia Llobregat-Anoia. Els que puguin acreditar que han viatjat amb FGC i transbordat a Metro a L’Hospitalet o als autobusos de servei alternatiu entre L’Hospitalet-Avinguda Carrilet i Europa/Fira rebran un títol de transport T-10 gratuït per cada tres T-10 que justifiquin que han utilitzat. En tots els casos el valor del bescanvi serà de tres per un, és a dir, una T-50/30 es canviarà per dos T-10 gratuïtes, i així successivament, mantenint aquesta proporció. La campanya de compensació porta el nom de ‘Volem compensar-vos per la vostra fidelitat’.

Redacció
Redacció 30/11/2007

A l’entorn de 20.000 usuaris podran sol·licitar aquesta compensació, calcula FGC, bé omplint les butlletes que es trobaran a les estacions d’Hospitalet-Avinguda Carrilet i a l’estació d’Europa/Fira, o bé per telèfon o per Internet. Es podran demanar a partir del dia 3 de desembre fins a un mes després de què es posi en funcionament novament el servei, una data que Nadal situa a finals de febrer o principis de març.

El president de FGC, Joan Torers, ha dit que l’empresa ja ha enviat una petició de compensació a Adif pels costos que els ha generat el tall de servei i que se situarà en un import d’entre 3 i 3,7 milions d’euros a finals d’aquest any.

Respecte de la reparació del túnel de FGC afectat per les obres del TGV, Nadal ha dit que finalitzarà el 21 de desembre, però que fins a finals de febrer no podran circular-hi els trens perquè s’hi estaran desenvolupant les obres en el túnel que passa per sota, el del TGV. Per fer les obres d’aquest túnel al seu pas per sota dels Ferrocarrils, s’ha canviat el projecte inicial de construcció i s’ha decidit fer un tall en el túnel del FGC d’uns 20 metres per poder baixar fins a l’espai on s’ha de construir el túnel d’alta velocitat. Com el túnel estarà tallat, els trens no hi podran passar. Un cop fet el túnel del TGV, s’anirà pujant cap a la superfície i es reconstruirà la part del túnel de Ferrocarrils que s’havia tallat.

Torres ha assenyalat que Adif ja ha presentat aquest projecte a FGC i que el servei de ferrocarrils del Govern li ha donat permís, però condicionat a què el servei de FGC es posi en marxa abans que el d’alta velocitat ‘passi el que passi’, per un tema de ‘prioritat de servei’ perquè ‘no podem davant dels usuaris admetre que per ser víctimes en un procés al final siguem els últims’. En aquest sentit, Torres ha dit que existeix una ‘pressió de calendari’, però no perquè arribi el TGV, sinó perquè els usuaris del FGC tingui quan abans solucionat el seu sistema de transport.

Respecte de la compensació a FGC que ja s’ha demanat a Adif, inclou costos extres com autobusos, informació, les compensacions al servei de Metro per aixecar barreres i també el lucre cessant, que són els ingressos que es deixen de percebre pel tall de servei. Un altre perjudici és que el dia 24 de novembre s’havien de posar en marxa els trens comarcals i no es podrà fer fins el mes de març. Torres ha explicat que aquests trens comarcals suposaven una ‘petita revolució’ en la línia Llobregat-Anoia, perquè es podria anar de Martorell a Barcelona cada cinc minuts, és a dir, es passa del concepte d’horari al de freqüència, com els metros. I els usuaris d’Igualada a Manresa tenien un tren cada 20 minuts, en comptes de cada hora.

El que sí que es podrà fer a partir del 18 de gener és el transport dels cotxes de Seat fins al port de Barcelona, uns 80.000 cotxes de la factoria de Martorell baixaran cap als vaixells, ja que aquest servei no es veu interromput pel tall del servei a la línia Llobregat-Anoia.

Nadal ha fet referència també a la incorporació de Josep Manau, anterior director de Rodalies a Barcelona, a FGC per ajudar a l’empresa en els serveis de mercaderies que ofereixi i que vol ampliar i també en la preparació d’una llicència perquè FGC pugui donar serveis de passatgers i mercaderies no només a Catalunya, sinó també a l’estat espanyol i Europa. Nadal ha dit que ‘històricament’ Manau havia estat a Renfe en l’àmbit de les mercaderies i que per això podrà ‘ajudar’. Fa un any, quan els problemes de rodalies a Barcelona van començar a créixer, el Ministeri de Foment va decidir cessar Manau del seu càrrec al capdavant d’aquest servei i en substitució es va nomenar Miguel Ángel Remacha.

Compensacions u per tres amb retroactivitat

La mesura de compensació de FGC als seus usuaris tindrà retroactivitat des del 20 d’octubre, i els usuaris que ho sol·licitin rebran per correu certificat, al seu domicili, el títol de compensació corresponent. Els bitllets senzills també es compensaran amb un gratuït per tres fets servir. En el cas de la T-Familiar (70/30) i T-família nombrosa (50/30), el bescanvi serà de 2 T-10; en la T-Mes, de 2 T-10; en la T-trimestre i en la T-jove trimestre, de 7 T-10; en la T-pensionista el bescanvi serà de tres pensionistes per 1 T-10; i 30 bitllets senzills seran bescanviables per una T-10 gratuïta.

Ricard Riola, de l’Associació per a la Promoció del Transport Públic, ha qualificat la mesura com a ‘assenyada i que no degenera la imatge del servei’ perquè només es donen compensacions als usuaris que realment han estat afectats.

Torres ha explicat que s’han analitzat amb el Comitè d’Usuaris les reclamacions que s’han donat. En total han estat 142 fins a data d’avui. Un 15% són per queixes d’informació dels primers dies del tall del servei; 20% pel servei alternatiu i les aglomeracions fins que es van aixecar les barreres del Metro; 26 consultes d’horaris d’autobusos; 9 suggeriments sobre nous itineraris; 14 aportacions sobre qüestions de megafonia.