Edició 2101

Els Països Catalans al teu abast

Divendres, 26 de abril del 2024
Edició 2101

Els Països Catalans al teu abast

Divendres, 26 de abril del 2024

El Congrés espanyol aprova que Catalunya tingui una ‘participació determinant’ a El Prat

|

- Publicitat -

El text aprovat aquest dimarts a la tarda al Congrés espanyol contempla que el futur òrgan gestor del Prat també pugui establir lliurement les tarifes relatives a serveis com la sortida de passatgers, per càrrega, serveis d’estacionament o subministrament de combustible. Segons recull l’esmena a la moció, això ‘garantirà una lliure competència entre gestors aeroportuaris’ i afegeix que la seva fixació s’haurà de sotmetre a un ‘règim de consulta, transparència i no discriminació’ que es derivin de la transposició de la directiva de taxes aeroportuàries.

D’aquesta manera, segons el document, els gestors aeroportuaris tindran ‘una major capacitat d’individualitzar i singularitzar la gestió per a cada aeroport’ a partir d’aquesta capacitat dels gestors per establir descomptes, recàrrecs o bonificacions en els seus serveis. En el cas dels aeroports en règim de concessió, aquests tindran llibertat per establir les seves tarifes sense limitació, excepte de les que defineixi l’Autoritat Estatal de Supervisió establerta en efectuar la transposició de la directiva de taxes aeroportuàries.

Publicitat

En la defensa de la moció, el portaveu d’ERC, Joan Ridao, l’ha titllat d”històrica’ i ‘inimaginable’ fa un temps. Per Ridao, el text aprovat ‘concreta l’arquitectura’ del futur model de gestió aeroportuària que serà ‘descentralitzat’, els gestors dependran ‘del seu encert’ i amb que comptarà amb una ‘participació determinant’ per part de les comunitats autònomes. Un model que acaba amb el ‘centralisme’ i la ‘rigidesa’ del model actual. ‘Qui havia de dir que l’Estatut, com el Cid Campeador, podia guanyar una batalla després de mort’, ha afirmat amb certa ironia.

Per la seva banda, el portaveu del PSOE, Rafael Simancas, ha afirmat que s’afrontarà una reforma estructural del sistema ‘importantíssima’ i que comportarà ‘eficiència’ i competitivitat al conjunt de la economia i suposarà ‘una millora a la qualitat del servei a l’usuari’.

CiU ho veu com un primer pas positiu
‘Avui negre sobre blanc ja comencem a plasmar com serà el model’, ha afirmat el diputat de CiU Pere Macias que creu que encara queda ‘molt camí’ per fer, tot i que opina que aquest primer pas és positiu. Macias espera que les converses entre el ministre de Foment i el conseller del ram ‘avancin’ i se centrin en el que demana Catalunya.

El PP demana la compareixença del ministre espanyol de Foment
Des del PP, Francisco Ayala, han demanat al PSOE la compareixença del ministre de Foment, José Blanco, perquè entenen que aquest model no te res a veure amb la reforma que havien presentat i per contra, creuen que n’han pactat un de nou. Segons el PP, això demostra que el govern de Zapatero ‘està a la deriva’. El PP ha estat l’únic grup que ha votat en contra de la moció.

Aquest dilluns, el president de la Generalitat, Artur Mas, va tractar amb el president del govern espanyol, José Luis Rodríguez Zapatero, que la Generalitat tingués una ‘posició determinant’ en la gestió de l’Aeroport del Prat i que a canvi d’això, donaria suport a una privatització de la infraestructura. ‘Sembla que pot haver alguna via de solució de tal manera que les institucions catalanes tinguin veu i vot determinant’, ha insistit, en aquest cas, en una entrevista a RAC1 aquest matí.

Publicitat

Opinió

Minut a Minut