Diumenge, 13 de juny de 2021 - Edició 1053
La República

Dos emprenedors catalans inverteixen mig milió d’euros en audioguies turístiques per a quinze ciutats europees

Marc Guitart i Diego Schiaffino han creat Play&Tour, una empresa dedicada al desenvolupament i comercialització d’audioguies turístiques de ciutats en mp3, un sistema poc implantat però que s’adapta potser millor que cap altre als canvis del mercat, on Internet i els mp3 estan a l’ordre del dia. Per posar en marxa el seu projecte, que aquest dilluns han presentat a Barcelona, han invertit mig milió d’euros en dos anys, i enguany comencen a comercialitzar aquestes audioguies que es poden descarregar d’Internet per 17 euros i que incorporen, depenent de la ciutat, des d’una cinquantena fins a un centenar de punts d’interès que el turista pot anar escoltant mentre passeja.

Redacció
Redacció 21/05/2008

Schiaffino, autor de la idea, explica que un matí, mentre esperava la seva dona davant de la Pedrera, va observar com els turistes havien d’anar llegint la informació de les seves guies sobre la Pedrera mentre la miraven, de manera que no podien apreciar tranquil·lament el monument. D’aquí va sorgir la idea i en l’actualitat l’equip de Play&Tour, format per una desena de persones més vuit redactors externs, ja ha elaborat una catorzena de guies, en concret de les ciutats de Barcelona, Amsterdam, Atenes, Berlín, Brusel·les, Budapest, Lisboa, Londres, Madrid, París, Praga, Roma, Sevilla i Venècia. De moment també tenen en preparació per als pròxims mesos les de Conpenhague, Florència-Siena-Pisa, Istambul, San Petersburg, Marràqueix, Nova York i Viena.

El producte que es comercialitza és l’audioguia, i a partir d’aquí hi ha diferents suports per aconseguir-la. El principal és la descarrega per Internet: es tria la ciutat i l’idioma en què es vol descarregar i s’obté l’audioguia en format mp3 i un plànol de la ciutat en PDF. A l’audioguia hi ha gravacions amb tots els punts d’interès de la ciutat, separats un per un perquè el client pugui triar en cada moment el que li interessi. El preu és de 17 euros i cada sis mesos Guitart ha assenyalat que tenen la previsió d’actualitzar les guies per un preu inferior. Això és el que segons els seus creadors els diferenciarà, entre d’altres coses, de les guies en paper, i també el que pot salvar el seu negoci si els turistes es comencen a fer còpies pirates de les seves guies un cop se les descarreguin.

Una altra aplicació és un suport de targeta amb un codi de descàrrega, que està pensat per a llibreries, agències de viatges o portals de viatges per Internet. Del que es tracta és de comprar el codi, entrar a la pàgina web de Play&Tour i introduir-lo perquè es descarregui la guia triada. Segons Guitart, les agències i portals de viatges poden amb això oferir un ‘valor afegit’ als seus clients, ja que poden vendre aquests codis i tant viatge com guia es poden obtenir per Internet en el mateix moment.

Una altra possibilitat és comprar, en aquests mateixos punts, el codi més un suport en mp3 per poder escoltar-lo, en el cas que algú no tingui aquest mp3. En aquest cas el preu serà de 32 euros.

Finalment, l’empresa també ofereix als hotels i les oficines de turisme de cada país la possibilitat d’oferir aquest producte als seus clients. En el cas de les oficines, Turisme de Barcelona ofereix la possibilita de comprar l’audioguia. Quant als hotels, el poden llogar per uns dies als clients, o el poden donar o vendre, tal com ells vulguin. En el cas de Barcelona, ja hi ha 11 hotels que disposen d’aquest servei per als clients: Le Meridien, Hotel Juan Carlos I, Hotel Gallery, Hotel Fira Palace, Hotel Neri, Hotel Claris, Hotel Granados 83, Hotel Hesperia Tower, Hotel Inglaterra, Hotel Via Augusta i Hotel Bonanova Park. Guitart ha explicat que la idea és contactar també amb hotels i oficines de les altres ciutats per oferir-los aquesta possibilitat.

Totes les audioguies tenen el mateix preu, però depenent de cada ciutat hi ha més hores de gravació o més o menys punts de visita. En el cas de Barcelona hi ha més de cinc hores, però depèn de cada ciutat. Les guies tenen informació sobre els monuments, carrers i àrees de cada ciutat, tot i que hi ha també informació d’altres tipus, com cafès tradicionals o típics de les diferents zones de la ciutat. A Barcelona, per exemple, en el punt sobre el carrer Petritxol, es diu al turista en l’audioguia que és un bon lloc per prendre una xocolata perquè és un lloc típic.

Guitart ha negat que vulguin ser una competència directa o un substitut de les guies en paper tradicionals, perquè aquestes tenen més suport d’imatge i altres característiques. Però l’audioguia pot ser una avantatge quan es visiten les ciutats, per no perdre’s res per haver d’estar llegint. Tampoc, ha assenyalat, és una guia que competeixi amb les audioguies dels museus, perquè no dóna detalls de les obres que hi ha en els seus interiors, sinó que explica de forma general quin tipus d’obres, estils i autors es poden trobar, però no detallant les obres una per una.