En una compareixença al Congrés per respondre una pregunta de CiU sobre aquesta qüestió, Álvarez ha negat la major i ha assegurat que el seu Ministeri ‘va decidir el calendari’ –nou- el 6 de juny, un dia després de rebre la Declaració d’Impacte Ambiental. L’endemà, el 7 de juny, ‘va informar els ciutadans del calendari que des d’aquest moment es podia preveure i de les accions que durem a terme’, ha dit.
Tal com ha fet en altres ocasions, Álvarez ha relacionat l’estat de les obres del TGV amb les accions impulsades pels anteriors executius de CiU a Catalunya i el PP a l’estat, perquè ‘ens hem trobat la línia d’alta velocitat en les condicions en què el PP ens la van deixar i vostès –en referència a CiU- els van donar suport perquè ens les deixessin’.
En aquest punt, ha recordat que els anteriors executius van acordar fer el traçat del TGV per Barcelona i quan ella es va fer càrrec de Foment ‘estava descartat el traçat per l’exterior’ de la ciutat. ‘Aquest que vostès ara reivindiquen com a millor traçat –ha recordat a CiU- el van descartar vostès recolzant el PP’.
La ministra ha assenyalat que aquesta legislatura les tres administracions –PSOE a Madrid i govern d’Entesa a Catalunya i Barcelona- ‘han analitzat totes les alternatives que els anteriors executius van contemplar’ i ‘totes passaven pel centre de Barcelona’.
La decisió sobre el traçat final –ha assenyalat- ‘va ser molt complexa i de gran importància’ i ‘va requerir una anàlisi detallada i minuciosa dels avantatges i inconvenients de totes les alternatives consensuades per CiU i el PP’.
Segons ha recordat, el traçat actual és fruit de l’acord que la Generalitat, l’Ajuntament i el Ministeri de Foment van tancar el 3 d’abril del 2006 en decidir que es faria una variació d’una de les tres propostes anteriors.
Casualitats del calendari
La ministra ha explicat que després de passar el traçat a informació pública i estudiar les més de 8.366 al·legacions que s’hi van presentar, Foment va remetre el projecte a Medi Ambient, que va retornar la Declaració d’Impacte Ambiental el passat 5 de juny del 2007, una setmana després de les eleccions municipals.
‘Quan li he dit que vam conèixer la DIA -Declaració d’Impacte Ambiental- el 5 de juny, ha dit la ministra, és que la vam conèixer el 5 de juny, ho vulgui admetre o no’, ha dit al diputat de CiU Jordi Jané, que li havia preguntat per la data en què va tenir coneixement de l’endarreriment.
Álvarez també ha preguntat a CiU a quin endarreriment fa referència la federació ‘perquè, segons el PP i CiU, el TGV també havia d’estar a Barcelona el 2007 quan, a l’hora de la veritat, era impossible fins i tot que arribés a Lleida amb les característiques de l’alta velocitat’.
‘La ciutadania mereix respecte’
Álvarez ha fet aquestes manifestacions en resposta a una pregunta del diputat de CiU Jordi Jané, que l’ha acusat d’haver ‘incomplert’ tant la seva paraula com els compromisos adquirits amb Catalunya i li ha recordat que la ciutadania ‘mereix un respecte’.
Jané ha posat en dubte que Álvarez no tingués coneixement de l’endarreriment fins cinc dies després de les eleccions. ‘Aquests plantejaments –ha advertit a la ministra- no són ben acceptats a Catalunya i causen indignació’ perquè ‘a més hi ha un endarreriment de tres anys quan vostès no han variat el traçat’.
Per aquest motiu, el diputat de CiU ha demanat a la ministra de Foment que ‘rectifiqui’ perquè ‘encara tenen temps d’escoltar el que demana la ciutadania de Catalunya que està estorada d’aquesta demora de tres anys més’ que és ‘inacceptable’.


