Surto cap a casa a les 16:45 emprenyat. M'acaben d'acomiadar. La meva ràbia creix quan escolto a la ràdio que Rodrigo Rato ha estat fitxat per Telefònica, empresa per a la qual treballava fins feia 5 minuts.
La sensació que tinc és també d'impotència després de descobrir certes foscors que envolten a l'empresa que m'ha fet el contracte i que es diu Convertis.
Anem a pams, jo, llicenciat en Ciències Polítiques i L'Administració Pública per la UAB, amb un post-grau i amb experiència en feines de qualificació notables, em trobo assegut a una aula que s'usa com a menjador i a la vegada com a espai per a formar els nou vinguts a una empresa que es diu Convertis (carrer Pujades 150 planta número 8).
Aquesta empresa que em fa una 'formació' de 8 hores durant tres dies i que no me les paga, m'explica (entre olors de tots els tapers dels empleats que els escalfaven en sorollosos micrones) com atendre els clients que es volen fer Fusión de Movistar. No només això, ens expliquen com posar-nos de cara a la càmera ja que som 'Video-agents' una nova manera de vendre en telemàrqueting. L'empresa que té la patent dels 'video-agents' és diu Whisbi.
Resumint, em contracta Convertis, una empresa subcontractada per Whisbi que és contractada per Movistar. Per encara fer-ho més enrevessat, me n'entero que Convertis està en suspensió de pagaments i que durant tot el 2012 ha fet fora a uns 140 treballadors de la seu a Barcelona.
Davant d'aquest panorama i comprovar que els meus futurs companys són la majoria llicenciats i amb estudis qualificats que no tenen, com jo, més remei que acceptar aquest tipus de feines escombraria, faig la formació de tres dies no remunerada i començo treballar de cara al client rebent trucades i programant Fusión i altres productes de Movistar.
Per començar, dir que la formació va ser nefasta i que ara entenc perquè els usuaris tenim tants problemes amb els teleoperadors i les gestions: quasi sempre és gent nova que no té ni idea de com funciona el programa i t'acaben contractant productes com la TV Imagenio i la fibra òptica quan no tens cobertura. Això sí, la factura que t'arriba ascendeix a més de 120 euros i tu et preguntes 'com ha estat possible?'.
Ens fan un contracte de prova d'un mes. Durant aquest mes, els coordinadors t'ajuden a fer bé la feina. L'ambient que creen es angoixant: has de fer contractes al preu que sigui i rebatre fins a punts inòspits. Cada dia la preocupació d'haver-ne fet poques és angoixant. Entre els companys és la pregunta més comú: 'quantes n'has fet avui?' Un neguit constant.
Així que també, sempre que parleu amb un comercial heu de saber que està molt i molt pressionat per treure el màxim de vendes i que us exprimirà al màxim. No és mala persona, l'han transformat.
Jo vaig acabar parlant català però teniem una consigna insultant: 'NO SE PUEDE HABLAR EN CATALÁN CON EL CLIENTE'
Quan m'ho van dir jo quasi no m'ho creia. Els primers dies, per aquella por de ser 'novato' ho vaig complir. Després vaig passar de tot. El pitjor va ser quan van venir a controlar els de Madrid, 'jefes' de Wisbi. El dia anterior ens van fer jurar que no parlaríem en català ni entre nosaltres, no fos cas que els de Madrid pensessin que estàvem conspirant contra ells. Hi havia una sensació tan provinciana: 'vénen els de Madrid, tot net, tot a punt, quina por!'.
Quan els contractes que realitzava eren de zones de l'Estat on hi havia una segona llengua oficial el programa et donava l'opció d'escollir o Català o Gallec o Euskara. No ho podíem fer, sempre en castellà. Si els clients ho volíen havien de trucar després al 1004. Quines ganes de tocar els ous.
Per si no fos poc, una altra cosa que em vaig assabentar és que aquestes empreses cobren més de 400 euros de l'Estat per fer formacions. Així que aquells 3 dies que em van 'formar' (que de poc va servir) l'empresa va guanyar gràcies a mi més de 400 euros. De mi i 400 euros més per cada company, i érem un total de 20 a la formació.
Després, com ja és sabut, aquestes empreses reben beneficis fiscals per contractar gent que està a l'atur. Vist així, que em contractessin amb un sou de prova i fent jo la meva feina ben feta i aconseguit clients per a Movistar, els vaig produir benefici i en escreix.
Faltant un dia per la finalització del meu contracte de prova em van acomiadar. Com que era de prova, simplement dient que 'no has superado la prueba' ja n'hi havia prou. Res més. Només faltava dir: 'te hemos usado y ya no nos sirves'. El més fort de tot és que 3 dies abans que ens fessin fora estaven fent noves 'formacions' a 20 pobres joves que passarien pel mateix tràngul que jo. .
En fi, com a conclusió dir que m'he sentit un peça d'un engranatge molt ben elaborat que tenen aquestes empreses carronyeres i sense escrúpols per guanyar diners a costa de les pobres persones que necessiten feina i a costa d'estafar a l'Estat.
És vergonyós. Esteu avisats i, si podeu, no us feu de Movistar tot i que cap altra companyia és garantia de res.


