Dimarts, 19 de Novembre de 2019 - Edició 481
La República

Internacionalitzar cooperant

Un treball cooperatiu realitzat pel Col.legi d’Economistes, Secartys, AMEC i PIMEC ha analitzat les febleses i les oportunitats de la internacionalització de la pime catalana i n’ha valorat les polítiques […]

Josep Huguet
Josep Huguet 02/12/2013

Un treball cooperatiu realitzat pel Col.legi d’Economistes, Secartys, AMEC i PIMEC ha analitzat les febleses i les oportunitats de la internacionalització de la pime catalana i n’ha valorat les polítiques públiques; en la mateixa setmana que el President Mas ha estat de viatge a la Índia per motius econòmics, i dues després que anés a Israel pels mateixos motius, ambdós viatges plenament justificats.

Desconec si el Govern actual està seguint exactament el full de ruta estratègic que l’agència Acció va dibuixar el 2009 per a la internacionalització de l’empresa catalana. El que sé, és allò que ja es va realitzar en l’etapa 2003-2010. Es va passar de missions comercials desordenades a una acció planificada i prioritzada per mercats de destinació i per clústers exportadors. Es va conceptualitzar la internacionalització com un tot. Catalunya sortia a vendre la marca país i això volia dir missions transversals que acollien empresaris d’algun clúster industrial, aquells que eren més afins al país que es visitava; acollien representants del sistema universitari català i del sistema de R+D (científics o gent de centres tecnològics); i sempre algú del món del turisme: empresaris d’agències receptives i de l’Agència de Turisme. Aquesta transversalitat permetia que quan es feia una presentació del país es passés del Barça, Gaudí i Ferran Adrià, a la il·lustració sobre la xarxa de centres de R+D d’excel·lència i s’acabava amb l’explicació de les potencialitats de les indústries d’alguns sectors determinats.

El disseny d’objectiu era clar. 1-Estats europeus tractors en R+D (nòrdics) o mercats forts (els grans Estats, incloent EUA i Japó). 2-Grans Mercats emergents internacionals: Xina, Índia, Brasil, Mèxic, Xile, Orient mitjà. 3-Mercats de proximitat: tot el Magreb. 4-Petits estats punters en ciència i tecnologia: Israel, Suïssa, Finlàndia.

En fi, podria enrotllar-me molt més. Però la feina que van fer els responsables Carme Botifoll, Jordi Serret, Montse Palet i Diego Guri, entre d’altres, i els responsables de les delegacions internacionals de l’antic COPCA va ser altament qualificada i eficient.

Bé, això és el passat. Mirem ara quines són les conclusions d’aquest treball de les quatre associacions professionals que presenten un Decàleg de propostes per a la internacionalització. Diuen que:

1- Cal desenvolupar un veritable full de ruta per a la internacionalització de l’empresa catalana, amb finalitats clares, mercats objectius i eines concretes.

2- S’ha de reordenar el sistema de suport a la internacionalització de l’empresa a Catalunya, adaptant-lo a la situació actual.

3- Les entitats financeres públiques o semipúbliques existents (ICO, ICF, COFIDES, ….) haurien de flexibilitzar els requisits i les condicions que se sol·liciten a les empreses per accedir al finançament.

4- S’ha d’instar el Govern espanyol a fer un desplegament immediat i ambiciós del nou instrument financer dels “bons d’internacionalització.

5- Cal crear un clima de seguretat jurídica en el camp de la fiscalitat sobre la Internacionalització.

6- És necessari igualar i unificar la fiscalitat de les empreses a la Unió Europea.

7- Cal simplificar l’administració relacionada amb els tràmits d’exportació i d’importació, específicament les duanes, tot inspirant-se en els models del nord d’Europa, com és el cas dels Països Baixos. Prioritzar la simplificació administrativa dels tràmits i avançar en l’aplicació de l’administració electrònica.

8- S’han d’augmentar els mitjans humans i els horaris d’atenció dels serveis duaners i, sobretot, dels serveis paraduaners.

9- La ineficiència en la gestió dels visats de les persones és una clara barrera a la competitivitat de les empreses en la seva activitat internacional.

10-Cal un major suport a les pimes en el seu procés d’implantació de delegacions comercials i productives a l’exterior,
especialment en l’expatriació de personal.

No hi puc afegir res més. I els felicito perquè encara demostrem que la societat civil organitzada té criteri, és propositiva i sap cooperar. Cooperar per internacionalitzar.

 http://www.economiadigital.es/cat/notices/2013/11/internacionalitzar_cooperant_48883.php 

Relacionats