Divendres, 5 de març de 2021 - Edició 953
La República

[Lectures] Joe Orton: mite rutilant, excessiu i genial

‘Tot el teatre I’. Joe Orton. Traducció de Marc Rosich. Prometeu Edicions. Vilanova i la Geltrú, 2020. 608 pàgines. 24,50 €

Ramon Moreno
Ramon Moreno 22/01/2021

Tot i que Joe Orton va morir jove i va deixar una limitada obra, el seu nom està considerat com un dels més destacats de la dramatúrgia anglesa del segle XX. Nascut el 1933 i mort a Londres del 1967, la seva vida i les circumstàncies de la seva mort el van convertir en una icona que va transcendir la seva obra.

La relació d’Orton amb Kenneth Halliwell va ser plena i dramàtica alhora. Hallivell va “educar” Orton, el va protegir i el va ajudar a projectar la seva carrera. El va introduir en la tradició literària homosexual des dels autors grecs fins als més contemporanis, i junt van viure un vida d’excessos i escàndols, en una societat anglesa puritana fins a l’extrem. La parella va ser condemnada per actes vandàlics a una biblioteca pública, mentre podien mantenir converses pujades de to quan detectaven que algú els escoltava de reüll. Els Diaris que va escriure Orton ens permeten resseguir la seva trajectòria més íntima.

Saccejar el teatre anglès

L’impacte de Joe Orton al seu moment va ser destacat. Lloat i criticar al mateix temps, El bergant al replà (1964) i, sobretot, Entretinguem el Sr. Sloane (1964) el van convertir en una figura emergent en el Londres cultural. Les seves obres es finançaven amb aportacions de mecenes (entre ells, per exemple, Paul McCartney que va donar 1.000 llliures per al muntatge de Botí (1965)). Aquestes tres peces són les que conformen aquest primer volum de l’obra de Joe Orton que edita, acuradament, Prometeu Edicions.

Oscar Wilde i Harold Pinter se situen en la base de les influències d’Orton. Amb personatges extrems, situacions crues i girs còmics eficaços i macabres alhora (com destaca Isaias Fanlo a l’estudi introductori del llibre), comparteixen espai amb la mort, que “es tematitza de manera obsessiva en l’obra d’Orton”, en unes obres que entrelliguem la ficció i la pròpia vida de l’escriptor.

Però la vida d’Orton es va estroncar el 9 d’agost de 1967, als 34 anys, quan Kenneth Halliwell, amb qui mantenia aleshores una difícil relació de parella, mata a cops de martell Orton i tot seguit se suïcida. La prometedora carrera literària i teatral de Joe Orton deixava pas al mite i la llegenda que han perviscut fins avui dia. Orton va revolucionar el teatre, com finament percebem en la lectura de les tres obres que composen aquest primer volum del seu teatre.

Les  tres obres que composen aquest primer volum de l’obra d’Orton es presenten en edició bilingüe anglès català i s’acompanyen d’un interessantíssim text introductori de Isaias Fanlo i unes notes a la traducció de Marc Rosich, que permeten fixar en el firmament teatral la figura i l’obra d’Orton amb precisió. Una obra vital, excessiva i lluminosa.