Tancant la tríada iniciada amb l’extraordinària Sobre la terra impura (2018) i Tos els mecanismes (2022), Melcior Comes (Sa Pobla, 1980) presenta L’home que va vendre el món, una novel·la que combina crítica política, sàtira i elements de suspens en una Barcelona distòpica i inquietant.
El protagonista de la història és Simó Diarte, un expert en comunicació política i publicitat que treballa per a una gran agència del centre de Barcelona. Diarte es veu atrapat en una de les campanyes més polèmiques que ha dirigit: la de la candidata populista Rosa Dorca. Les seves pròpies estratègies publicitàries, concebudes inicialment com a recurs professional, han acabat convertint-se en part del discurs polític i han contribuït a transformar el panorama social. Incòmode amb aquest gir, el protagonista entra en una crisi personal i moral que es veu accentuada quan creu descobrir un cadàver dins un cotxe de la campanya electoral.
La trama es desplega en una Barcelona alterada, venecianitzada, amb canals navegables i reflexos distòpics que accentuen la sensació de desorientació i decadència. Comes utilitza aquest recurs per construir una ficció que, tot i deformada, remet a l’actualitat sociopolítica actual: el poder de la propaganda, la manipulació mediàtica i la dificultat de distingir entre realitat i construcció discursiva i l’auge dels populismes al mateix temps que la política tradicional és manifestament en crisi, i de retruc, la degradació de la ciutat.
L’home que va vendre el món es mou entre registres: hi ha passatges de suspens, moments d’ironia i sarcasme, i reflexions més profundes sobre la identitat, la responsabilitat moral i l’esfilagarsament de la veritat. L’humor negre i la mirada àcida de Comes eviten el to excessivament dramàtic que pot generar la connexió amb els temps presents.
Comes, que ja havia explorat les ombres de la política i del poder en les novel·les anteriors, s’endinsa un cop més en les contradiccions de la nostra realitat depenent dels algoritmes, el màrqueting i les xarxes i uns mitjans de comunicació empobrits i banals, aprofundint en les ombres i paradoxes del nostre temps.
L’home que va vendre el món. Melcior Comes. Edicions Proa. Barcelona, 2025. 368 pàgines. 20,90 €


