Edició 2108

Els Països Catalans al teu abast

Divendres, 03 de maig del 2024
Edició 2108

Els Països Catalans al teu abast

Divendres, 03 de maig del 2024

Expulsen una nena amb autisme d’un centre privat d’Alella fins que els pares no paguin la vetlladora: “Sempre em culpen”

Família i escola discrepen sobre qui és víctima i assetjador en els conflictes a l'aula i el cas pot acabar als jutjats

|

- Publicitat -

Una nena d’onze anys amb autisme ha estat expulsada de l’escola privada Santa Maria del Pino, a Alella (Maresme). El centre la fa responsable dels conflictes a l’aula i li prohibeix l’entrada fins que vagi acompanyada d’una vetlladora, que hauria de contractar la família per tal de “protegir la integritat” de la resta d’alumnes. Els pares neguen les acusacions i acusen el centre d’haver tergiversat la realitat. Asseguren que la nena era la víctima i no l’assetjadora i estudien emprendre accions legals. Els informes de la seva terapeuta apunten que la nena ha empitjorat l’estat anímic pel rebuig d’alguns companys. “Sempre em culpen a mi”, “em tracten malament”, “no puc més”, són algunes de les expressions repetides a les teràpies.

 

Publicitat

La mare de la nena, Manar Dubach, explica en declaracions a l’ACN que els episodis “d’insults” i “assetjament” es remunten a finals del curs passat. És per això que al setembre la família ja es va posar en contacte amb el centre per preparar l’inici de curs, d’acord amb les recomanacions de la terapeuta de la menor. “Ella ho està patint més que ningú”, assegura Dubach.

 

La família també va demanar engegar el protocol d’assetjament escolar, però l’escola s’hi va negar perquè entenia que això no es produïa. Tot i això, alguna altra família avalaria el relat i van arribar a avisar el director a principis de novembre que el seu fill explicava com altres nens de la classe “maltractaven” la nena amb autisme.

 

En l’informe que ha servit per justificar l’expulsió això no es té en compte, com tampoc es deixa per escrit que la nena pateixi diversos trastorns. La nena pateix TDAH, diagnosticat el 2020; transtorn social comunicatiu, una part de l’aspectre autista diagnosticat el 2021, i discaulia, diagnosticat el 2022.

 

Sí que es diu, en canvi, que els conflictes es remunten a 2n de Primària –ara la nena fa 6è–. A més, ara el seu comportament s’hauria “agreujat”, segons comenta el director del centre, Francesc Serra. Per a la família, el relat es sorprenent, perquè afirmen que mai fins ara els havien advertit d’aquesta conflictivitat. “Per què no han fet res en aquests quatre anys?”, es pregunta la mare.

 

L’expulsió va arribar finalment el 22 de novembre a través d’un correu electrònic enviat a la família. La decisió es fonamenta, segons el centre, en el fet que la nena amb autisme és la responsable dels conflictes. L’escola detalla que la nena no pot tornar a l’escola en 30 dies, i fins que estigui acompanyada d’una vetlladora, que hauria d’anar a càrrec de la família per “protegir la integritat física i anímica dels alumnes”.

 

El centre diu que no compta amb aquest tipus de perfil professional i que no existeix cap “borsa” de vetlladors de l’administració pública per a centres privats, mentre la família al·lega que no pot assumir un cost de 1.000 euros mensuals addicionals. “Fins ara havíem pogut resoldre les situacions, hem fet tot i més, però si vol tornar a l’escola ha de venir amb una vetlladora”, insisteix el director.

 

Qui assetja a qui?

 

La família s’assabenta també en aquest moment que s’havia activat el protocol d’assetjament contra la nena, com a agressora. La víctima, diuen, és una altra nena. El centre apunta que la nena autista dona “cops” i fa “comentaris desagradables” a una companya, amb qui té els principals conflictes. El document diu que això succeeix de manera “continua al llarg del dia”.

 

El mateix document, però, també apunta que els conflicte en els que està implicada la nena amb autisme són “molt puntuals”. També en les entrevistes amb les famílies, segons es desprèn de l’informe, es cap cas es culpabilitza la nena dels seus comportaments i en diferents correus de l’equip docent s’aplaudeix el seu comportament en la resolució de conflictes.

 

“L’hem felicitat per com ha gestionat la situació”, diu la seva mestra en un correu adreçat a la família a principi de curs. De fet, durant les primeres setmanes, la tutora explica que s’està fent un seguiment acurat del cas, amb tasca de conscienciació a l’aula sobre aspectes relacionats amb la diversitat per tal de “garantir el benestar” de la nena i la seva “integració”.

 

D’una manera o altra, totes dues nenes acaben sent víctimes del procés, segons els diferents informes i relats que fan les parts, que mostrarien un estat elevat de vulnerabilitat emocional. Davant d’això, l’escola considera que la millor solució és sancionar la nena amb autisme: “Ens l’estimem moltíssim, però no podem permetre que pegui a una altra nena”, diu el director.

 

Canvi d’escola

 

És en aquest context que la família contacta amb els Serveis Territorials d’Educació Maresme-Vallès Oriental per trobar una solució al conflicte a través d’un canvi de centre. Els pares denuncien que no han rebut cap mena de suport des del Departament i que la Inspecció d’Educació s’ha posat de part de l’escola sense conèixer el cas en detall.

 

“Estan permetent l’assetjament a la nena i la seva exclusió del sistema educatiu”, afirmen els pares en una carta en la que acusen l’inspector de “mantenir una situació injusta”. Pel que fa a la recerca d’un nou centre, la família ha preguntat a una desena d’escoles concertades de la seva preferència i on també hi ha secundària per evitar un nou canvi de centre el pròxim curs.

 

En tots els casos, però, se’ls ha respost que ja estaven plens i que només l’autorització del Departament permetria ampliar la ràtio. En diversos escrits, però, els Serveis Territorials rebutgen aquest extrem i emplacen la família a matricular la nena en un centre públic del municipi on quedin places disponibles.

 

El Departament d’Educació ha declinat fer valoracions sobre aquestes gestions, més enllà de confirmar que s’ha posat a disposició de la família els serveis de la inspecció d’Educació i l’Equip d’Atenció Psicopedagògica (EAP). Sobre els fets ocorreguts a l’escola, Educació rebutja opinar sobre “cap praxi” de centres privats.

Publicitat

Opinió

Minut a Minut